Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 28 Januari 2012

NASI DAGANG MIX



 Bahan untuk nasi:

1 kg beras lembut 
1/2 kg santan pekat / satu 1/2 hingga 2 gelas santan
garam secukup rasa
5 ulas bawang merah - dimayang
1 inci halia                   - dimayang
sedikit halba

Bahan untuk gulai:

1 kg ikan tongkol hitam (1 ekor sederhana besar)
Asam keping
Gula manisan (nesan) / gula melaka
1/2 kg santan
1 inci lengkuas           - kisar
1/2 inci kunyit            - kisar
3 labu bawang besar - kisar
4 sudu besar cili giling
4 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih
4 sudu besar serbuk kari ikan
1/2 cawan minyak untuk menumis

Bahan untuk acar:

1 batang timun
1 batang lobak merah
1 labu bawang besar
Garam
Gula
Cuka

Cara masak nasi dagang:

1. Basuh beras dan rendam selama 12 jam. Biasanya kalau saya masak nasi pagi, saya rendam beras dari malam lagi.
2. Sebelum dikukus, rendam sekali lagi beras tadi dengan air panas seketika.
3. Kukus beras yang telah direndam hingga naik wap. Kalau ikut petua emak, sampai nasi tu boleh dilenyek atau pun nasi tu dah melengkung sedikit. Beraskan lurus je.
4. Angkat nasi dan masukkan santan yang dicampurkan dengan air. Santan yang tersangan cair. Biasanya saya ambil air yang saya basuh atau bilas plastik santan. Bila kita tuang santan dalam bekas, masih banyak santan melekat pada plastik. Masukkan air dalam plastik dan goncang2. Air tu la yang digunakan untuk arong (gaul) nasi selepas kukus pertama. Arong nasi tu biar sampai nasi hampir sejuk. Petua orang tua, katanya sampai rasa berat untuk arong.
5. Masukkan nasi dalam kukusan (pengukus) sekali lagi. Letakkan hirisan bawang merah, halia dan halba. Kukus sampai naik wap.
6. Bila dah naik wap, angkat dan arong sekali lagi bersama santan pekat. Jangan lupa santan tu dicampurkan dengan garam. Biar rasa masin santan tu. Kalau nak tahan lama nasi, santan tu dimasak terlebih dahulu.
7. Bila dah siap arong, masukkan dalam bekas yang hendak dihidang. Kemaskan nasi di bahagian atas biar nampak rata.

Cara masak gulai:

1. Bersihkan ikan tongkol dan rebus dengan air yang banyak. Bubuh air biar tenggelam ikan. Masukkan garam, asam keping dan gula manisan secukupnya. Biar sedikit masam dan masin. Kalau nak sedap lagi rebus ikan sehari sebelum masak gulai. Ikan tu akan terasa masam dan masinnya.
2. Mula-mula panaskan minyak dan tumis cili giling atau cili boh sampai masak.
3. Masukkan serbuk ketumbar, serbuk jintan. Jaga2 jangan sampai hangit. Kalau nak sedap lagi, ketumbar kita goreng dan kisar sendiri. Aromanya lagi kuat. Serbuk2 ni sebagai ganti rempah nasi dagang Terengganu. 
4. Bila dah naik bau, masukkan bahan kisar (bawang, lengkuas dan kunyit). 
5. Bila dah masak bawang, masukkan bancuhan serbuk kari ikan. Tambahkan sedikit air supaya bahan-bahan tadi betul-betul masak.
6. Masukkan santan dan air rebusan ikan. Biarkan ia menggelegak agak lama. Kalau ikut orang terengganu sampai satu jam. Tapi pada saya sampai santan tu masak dan pecah minyak. Kalau kering tambahkan air.
7. Bila santan dah masak, masukkan ikan yang direbus tadi. Biarkan ia menggelegak dalam tempoh masa yang agak lama juga. Masukkan sedikit lagi gula manisan. Masin dan masam rasanya dah cukup sebab kita dah guna air rebusan ikan. Cara masak gulai ni memang lama. Bila kita makan, agak-agak tulang ikan pun boleh hancur.

Cara buat acar:

1. Potong timun dan lobak merah secara memanjang. Timun sedikit besar dan carrot halus-halus.
2. Mayang bawang besar.
3. Kacau gula, garam dan bawang bersama cuka. Kacau sampai gula hancur.
4. Masukkan hirisan timun dan carrot. kacau hingga sebati.


Selamat mencuba resepi nasi dagang saya. Nasi dagang kacukan. Nasi dagang Kelantan sebab warna merah, tapi gulai Terengganu. Kalau nasi dagang Terengganu putih je, dan kalau gulai Kelantan pulak macam gulai ikan biasa aje. Jangan bimbang, tak mabuk pun... Kalau orang mix lagicantik...hihi

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR