Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 30 Mei 2012

RONDA-RONDA KOTA RAYA

Terasa hati nak bawa anak-anak jalan-jalan musim cuti. Tapi tak tau mana nak pergi. Apa kata kita jalan-jalan ronda kota raya. Anak-anak aku pun nama je dok orang Selangor tapi tak pernah ke mana-mana sejak lima tahun kebelakangan. Putrajaya sakan la.


Agak lewat juga kami sampai KL. Dah masuk waktu solat Zuhur rupanya. Sebagai orang Islam dan satu cara mendidik anak-anak, aku singgah Masjid Negara. Tunaikan yang wajib dulu sebelum meronda. Betulkan!!!


Senget je senyuman. Lapar agaknya. Maklumlah, kami keluar rumah tadi hampir-hampir jam 12 tengah hari. Tapi ada yang dah makan nasi pun. Saja je, asal berjalan dan nampak makanan terus lapar depa ni.






Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR