Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 28 Oktober 2012

AL-KISAH MALAM IDUL ADHA


Tiap kali raya aku mesti balik ambil anak di asrama. Cuti tujuh hari tu habis untuk perjalanan ambil anak.  Tahun ni pun sama. Cuma yang tak samanya aku balik malam raya. Selepas solat Maghrib Isyak (jamak taqdim) kedengaran alunan takbir raya. Tuhan saja yang tahu sayunya hati waktu tu. Teringat anak-anak yang masih berada di sana. Teringat semua insan yang disayangi. Takpa...pujuk hati. Esok sempat lagi kita beraya bersama. Sebab subuh-subuh hari besok kami sampai la di rumah.

Rupanya tidak. Lebih kurang jam 8.30 malam aku terima SMS dari syarikat bas. Aku baca dan aku faham. Bas yang kami tunggu belum sampai dari KL sebab jalan terlalu sesak. Mana taknya, raya hari Jumaat. Ramai la orang KL balik beraya di kampung sebab bersambung hari Sabtu dan Ahad. Bas kami dijangka tiba jam 12.30 malam nanti. Ya Allah...Lamanya lagi aku kena tunggu. Belum tentu tepat jangkaan tu. Beraya atas bas la kami tiga beranak. Siannya. Hati rasa bertambah sayu. Sedih ditinggalkan di stesen bas. Sedih pulak terpaksa beraya atas bas. Hati ku dah berbelah bagi nak teruskan rancangan balik KL atau nak beraya aje di KB. Serba salah. Anak-anak aku dah nak balik ke bilik semula. Tak nak balik KL dah. Boring katanya. Aku pun.  Tapi kesian pulak dengan tiga orang kat KL beraya tanpa aku. Ya Allah...Tuhan saja yang tahu perasaan aku masa tu. Nak menitis air mata. Sayu, sedih, geram, semua ada.

Tengok la mereka berdua. Tertidur. Mana taknya, jam 10 /11 malam memang waktu tidur. Lebih-lebih lagi penat boring duduk melanguk kat situ. Kalau di rumah ada jugak TV pengubat mata. Habis makan makanan yang aku beli untuk bekal, tidur je la. Aku duduk la melanguk menunggu bas sampai. Nak bercakap bersembang takder kawan. Orang lain saudara-mara yang hantar mereka tak balik. Boleh la lawan bercakap. Aku? Emmm...


Penat tidur sambil duduk, akhirnya tumbang jugak si abang. Tapi tangannya tak lepas pegang beg laptop. Tengok la tu... Aku puas dah dok telek jam. Tak tau berapa ratus kali dah rasanya. Ya la, dari jam 8.30 malam sampai jam 12.00 malam seperti yang dijanjikan. Bas tak jugak sampai-sampai. Sakit belakang aku duduk lama tak bersandar. Semua kaunter tiket dah tutup. Kecuali bas yang kami naik. Rupanya bas 'LIPAT' yang aku naik ni. Bas balik dari KL ke KB dan balik semula ke KL. Aku bercakap sorang-sorang. Kononnya nak sampai awal beli la tiket bas ni. Rupanya makin lambat. Bas lain semua dah bergerak ikut masa.

Jam 12.45 baru la sampai bas kami. Katanya bas  dari KL belum sampai, tapi bas ni dari Rantau Panjang. Apa-apa je lah. Lebih kurang jam 1.00 pagi kami bertolak ke KL. Terus aku tertidur. Mengantuk ada penat apatah lagi.

Kami sembahyang Subuh kat mana tau? Di Merapuh. Biasanya bas berhenti makan jam 2.00 pagi kat situ. Tapi hari ni subuh baru sampai situ. Ya Rabbi...kul berapa la aku nak sampai rumah ni? Itu je la kalimat yang aku ucapkan. Lepas selesai semua bas bertolak meneruskan perjalanan ke destinasi. Aku tidur lagi. Sedar-sedar jam 8.30 pagi. Aku jenguk ke luar. Baru di Raub. Aku nampak orang ramai berpakaian baju melayu dan bersongket. Mereka menuju ke masjid. Oh...mereka nak pergi menunaikan solat sunat Idul Adha. Kami??? Melepas la tahun ni. Nasib-nasib...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR