Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 16 November 2012

JUMAAT DI PANTAI IRAMA

Alhamdulillh...pagi Jumaat minggu ni aku berpeluang membawa anak-anak menziarahi pusara ayahanda di kampung. Dah lama kami tak ke sana. Raya puasa dulu lagi. Raya haji tak berpeluang. Cuti-cuti macam ni la masanya yang sesuai.

Selesai baca surah Yasin, kami beransur ke pantai. Nak makan katanya. Aku park kereta dekat dengan masjid. Supaya lepas makan mereka boleh terus pergi solat Jumaat. Mereka pun dah berbaju melayu. Selesai je makan, terdengar dari corong pembesar suara masjid suara ustaz bagi ceramah. Aku terus halau mereka ke sana. Kalau dah ke pantai nanti kotor pulak baju.

Tinggallah aku dengan adik yang bongsu. Tengok kanak-kanak lain main layang-layang tak sampai hati pulak dia tengok saja. Aku belikan satu untuknya. Leka dia main sorang diri. Seronok nampaknya. Sambil-sambil aku menyelia si Fayyadh main layang-layang, sempat juga aku perhatikan orang sekeliling. Ada sekumpulan anak gadis sedang seronok dan leka bermain air. Di hujung sana ada seorang lelaki pertengahan usia asyik memerhatikan mereka. Ayah mereka agaknya. Bila azan berkumandang, si ayah bangun berjalan menuju ke masjid. Naiklah seorang perempuan. Ooo...emaknya. Bisik hati kecil aku. Maklumlah, dari jauh nampak semua sama. Bila dekat baru nampak raut wajah. Tahulah aku si ibu naik untuk menggantikan tempat si ayah. Bisik hati kecilku lagi; 'ooo...patut la aku tak dikurniakan anak perempuan'.

Dah faham satu cerita. Pandangan ku beralih pula ke arah lain. Ada dua tiga orang lelaki bersama anak-anak mereka. Lebih kurang sebaya Fayyadh budak tu. Yang peliknya pulak emaknya tak ada. Si bapak yang menjaganya waktu-waktu macam ni pulak tu. Hati kecilku berbisik: ' yang ni mungkin si ibu yang pergi solat Jumaat dan si ayah yang menjaga anak'. Sebab khatib kat masjid sedang membaca khutbah Jumaat. Kalau pun dia bapa tunggal takkan dia tak ke masjid untuk solat Jumaat. Emmm...entahlah... Macam-macam gelagat manusia yang aku tengok hari ini. Mudah-mudahan aku dapat ambil iktibar dan pengajaran daripadanya.

Sedang aku leka berbisik sendirian, tak aku sedar layang-layang si Fayyadh tersangkut di dahan pokok yang tinggi. Aku cuba tarik. Tapi layang-layang tu tak dapat diselamatkan lagi... Kesian Fayyadh. Selepas selesai menunaikan solat Jumaat, si abang datang ke tempat kami. Berusaha keraslah mereka berempat untuk turunkan layang-layang yang tersangkut tu. Sayangnya tak berhasil. Layang-layang terputus talinya...


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR