Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 11 November 2012

APABILA ALLAH MENDUGA KITA

Aku tertarik dengan tajuk buku tu. Kali pertama aku lihat buku tu di tangan seorang kawan. Masa tu majlis pelancaran Kem Membaca 1Malaysia 2011. Semua guru dan murid diwajibkan membaca buku selama 11 minit. Jadi, masing-masing cikgu bawa buku sendiri. Aku intai-intai penerbitnya. Tajuknya begitu menarik minat aku. Rasa macam 'kena' dengan aku. Aku ke gedung buku di Alamanda. Nak cari buku tu. Terasa tak sabar nak milikinya. Nak baca isi kandungannya. Alhamdulillah...aku jumpa buku yang aku cari dan yang idamkan.

Baca sinopsisnya saja dah menarik minat dan memikat hati aku. Ku baca dan terus ku baca. Tajuk demi tajuk. Dadaku makin terbuka. Lapang. Tenang. Begitulah kita manusia. Bukan tak tahu sebelumnya. Hikmah di sebalik ujian dan dugaan yang Allah berikan pada kita. Kita tahu, tapi kita lupa dan alpa. Bila ada yang mengingatkan baru kita tersedar semula dari lena kita. Terima kasih pada penulis buku yang banyak memberi ku kesedaran dan ingatan. Terima kasih juga pada kawan yang menemukan aku dengan buku itu.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR