Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 11 November 2012

MASA DAN WAKTU

Ada ketikanya masa begitu cepat berlalu. Baru je aku pandang jam di dinding menunjukkan jan 2.00 petang. Pandang sekali lagi jarum dah pun menunjukkan 2.30 petang. Ya Allah...dah setengah jam berlalu. Aku belum buat itu, aku belum buat ini. Aku janji jam 3.00 petang.

Tepat jam 3.00 petang. Itu ini begitu begini sedar tak sedar jam dah pun menunjukkan 6.00 petang. Begitulah cepatnya masa berlalu pergi. Beratnya hati nak terima hakikat waktu itu. Kalau boleh nak sangat jam berhenti untuk seketika waktu. Duhai masa...mengapa kau begitu segera berlalu?  Duhai waktu...mengapa begitu mencemburui ku? Tapi apakan daya. Hati perlu akur dengan pergerakan masa.

Tapi berlainan pula aku rasa hari ini. Terasa lambatnya masa berjalan. Jam, minit dan saat seolah tidak bergerak. Mengapa begitu duhai masa? Tiada siapa yang boleh menjawabnya. Hanya aku yang tahu. Cuma aku yang punyai jawapan bagi soalan itu. Tapi biarlah jawapan itu ku simpan. Kemas di lubuk hati ku.

Cepat-cepat la bergerak duhai masa. Aku dah bosan melihat jam. Berkali-kali aku menoleh ke arah mu. Jarum mu solah berada di tempat yang sama. Tak bergerak. Kaku. Fahamilah aku duhai masa dan waktu...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR