Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Isnin, 31 Disember 2012

PAHIT MANIS 2012

365 hari dalam tahun 2012 telah dilalui dengan pelbagai suka duka. Telan yang pahit sebagai ubat. Yang manisnya sebagai penawar. Alhamdulillah syukur kepada Allah kerana masih diberi peluang mengharungi suka duka kehidupan di alam yang fana ini. Juga dapat merasai pahit manisnya sepanjang 2012. 

Sepanjang tahun 2012, banyak perkara yang telah berlaku. Alhamdulillah, jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya, tahun ni banyak yang manis daripada yang pahit. Tahun 2011 Allah telah memberi peluang untukku menelan ubat begitu banyak. Pahitnya ubat itu ku telan jua. Jadi, tahun ini Allah berikan pula penawarnya yang manis. Syukur Ya Allah. Pengalaman setahun yang ku kutip ini telah banyak mengajar ku erti sebuah kesabaran dan kesyukuran. Bersabar dalam menempuh ujian dari-Nya. Dan bersyukur di atas segala nikmat pemberian-Nya. Terkadang Allah memberi nikmat-Nya berupa dugaan meski pun berat terasa. Dan...terkadang juga Allah menguji sebahagian orang dengan memberikan nikmat-Nya. 

Harapan ku, semoga tahun baru 2013 yang bakal menjelma akan terus terasa kemanisan hari ini. Kemanisan yang berkekalan. Semanis madu. Lebih manis lagi mudah-mudahan. Harapan yang tinggi menggunung. Selamat menyambut tahun baru...berbekalkan semangat baru, azam baru, hasrat dan harapan yang baru. Insha Allah beroleh keberkatan dan keredhaan dari-Nya. Dengan izin-Nya jua akan mengecapi kebahagiaan yang berpanjangan. Amin Ya Rabb al-'Alamin..

MASA LALU ADALAH KENANGAN
MASA KINI IALAH KENYATAAN
MASA DEPAN ITULAH HARAPAN 


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR