Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Selasa, 25 Disember 2012

INI TAK ADIL

Balai Polis Dang Wangi
Mana adil? Aku masuk petak kuning selepas nampak lampu hijau menyala. Terus dia tiup wisel suh pusing masuk ke balai polis Dang Wangi. Apa nak buat. Ikut je lah. Masa dalam tu aku cakap la begitu begini. Polis tu buat pekak je. 

Yang geramnya, masa aku nak keluar, elok je kereta tu ada dalam petak kuning. Aku siap buka cermin cakap dengan polis yang berdiri depan pondok tu; "kereta tu kenapa tak saman pulak?"... Apa dia kata tau: "jalan je..." mau aku tak hangin. Aku tak keluar. Alasan tak nak masuk petak kuning lagi. Polis tu siap bagi isyarat suruh keluar. Aku buat bodoh dan sempat keluarkan handphone snap gambar ni sebagai bukti. Kereta ni berada dalam petak kuning lama tau. Sebab masa tu lampu merah. Mana tak lamanya...aku sempat cakap dengan polis, sempat snap gambar. Ni yang tak adil ni. Kalau alasan dia mengganggu lalu lintas susah kereta keluar masuk, saman semua la... 

Aku memang tak puas hati...apa pun dia yang berkuasa di situ. Dia punya suka la nak saman siapa...Dah nasib aku hari ni. Pujuk hati sendiri. Dah tertulis bahawa duit bonus aku sekian jumlahnya bukan hak milik aku dan anak-anak. Redha saja lah labu!!! Begitulah cara nak pujuk hati sendiri. 


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR