Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 9 Disember 2012

JAUH PERJALANAN LUAS PANDANGAN

Kata orang jauh perjalanan luas pandangan, banyak la pengalaman. Memang betul pun. Banyak tempat kita pergi, macam-macam jenis orang kita jumpa.Banyak bahasa yang dapat kita pelajari. Pelbagai budaya yang dapat kita lihat. Sepanjang hidup ku, 20 tahun membesar dan belajar hingga peringkat menengah atas di Negeri Cik Siti Wan Kembang. Dan 20 tahun kemudiannya pula aku belajar, bekerja dan menetap di merata negeri. Antaranya Selangor, Johor dan Pahang. Sudahnya kembali semula ke Selangor Darul Ehsan. Negeri yang penuh keehsanan terhadap rakyat dan penduduknya.

Bermulanya hijrah ku ke Selangor selepas tamat pengajian menengah atas. Aku dan emak berpindah tinggal bersama kakak di Selayang. Jadi penganggur kehormat. Akhirnya aku dapat tawaran jadi guru ganti di SKST. Alhamdulillah. Sayangnya aku cuma sempat mengajar seminggu saja. Gaji pun tak sempat terima. Permohonan aku untuk masuk maktab berjaya. MPI!!! Aku seronok sebab aku boleh berulang tiap-tiap minggu. Dalam masa belajar di MPI aku bertunang dan berkahwin. Aku berpindah pula ke Johor Darul Takzim. Sempat la juga aku berkenalan dengan orang Johor. Dapat juga aku menjelajah sekitar negeri Johor. Dengan motosikal Kawasaki. Kalau kata Pasir Gudang, ooo...tempat tinggal aku dulu hampir setahun. Bila sebut Masai, emm...biasa sangat. Skudai, Larkin, JB, Pantai Lido dan macam-macam tempat lagi. Termasuklah Singapura.

Selepas mengutip pengalaman di Johor, aku berpindah pula ke Pahang Darul Makmur. Negeri yang penuh dengan kemakmuran. Aku menetap di Pekan, dekat dengan istana Sultan Pahang. Lima tahun tinggal dan menetap di sana. Dua tempat tinggal dan dua buah sekolah sempat berkhidmat di sana. Mula-mula rumah sewa di Pekan dan mengajar di SKST. Sekolah ni sebelah pagar istana tuanku Sultan Pahang. Lepas rumah baru siap, aku berpindah pule ke SKTP. Sempat la juga aku belajar cakap loghat Pekan. Yang paling aku tak lupa, bila anak sulung ku demam dan dia minta nak makan 'ubek'. Masa tu dia baru setahun lebih. Aku juga berpeluang mengenal makanan-makanan tersohor di Pahang terutamanya di Pekan sendiri. Mula-mula makan laksa Pahang tak lalu. Tapi lima tahun tinggal sana dah jadi makanan kegemaran pula. Masa mengidam sanggup pergi ke Pekan cari laksa pahang. Dan yang paling utama, aku banyak belajar buat puding masa berada di sana, terutama puding raja dan puding buih. Terima kasih cikgu-cikgu di SKST, terutama guru besarnya Puan Asiah pakar masak memasak. Banyak pengalaman yang aku kutip di Pahang. Terima kasih Pahang...

Tahun 2001, aku berpindah pula ke Selangor. Tinggal menetap di BTK. Mengajar di SKS. Suami bekerja di Kajang. Bermulalah era menempuh kesesakan lalu lintas yang amat dahsyat. Kalau tak turun dari rumah sebelum jam 7 pagi jangan harap nak punch dakwat hitam. Mesti merah punya. Walau seminit. Selepas dua tahun suami berpindah tempat kerja ke Puchong. aku turut pindah ke SKPU(2). Menyewa di PP. Sama juga sesak jalan ke sekolah. Tapi apakan daya. Rempuh juga demi tugas pada anak bangsa. Itulah sekolah yang paling dekat dengan rumah. Memang dekat je pun tapi jem gila-gila. Berkenalan pula dengan orang baru. Jiran-jiran baru. Rakan-rakan seperjuangan yang baru. Ramai sungguh kenalan ku. Alhamdulillah, mereka semua baik-baik. Sampai sekarang pun. Bila jalan banyak jalan baru dibuka, kesesakan lalu lintas dah berkurang, rumah aku di Kajang pun siap. Aku berpindah balik semula ke kajang. Tak sempat merasa kemudahan frasarana baru di PP. Aku masuk balik di SKS. Senang, sebab dah kenal semua mereka tu. Cikgunya, orang pejabatnya, termasuklah pekerjanya. Guru besar je baru.

Jun 2006, aku pindah sekali lagi dari SKS. Bukan apa, setelah dapat tahu ada kekosongan di SKBTK. Aku tak larat lagi nak menempuh kesesakan jalan. Pergi balik sekolah. Kemudian petangnya pergi lagi untuk ambil anak sekolah agama. Penat sangat. Aku pindah ke SKBTK. Inilah sekolah yang paling lama aku mengajar mulai Jun 2006 lagi. Aku selesa di sini. Dekat dengan rumah. Tak perlu lalu jalan besar yang sesak tu. Kawan-kawan pun baik-baik dan memahami. Pentadbirnya juga prihatin. Staf pejabatnya baik dan ramah. Mudah saja bila minta tolong apa-apa. Terima kasih semua warga SKBTK. 

Sebenarnya kan...apa yang aku nak ceritakan, sepanjang hidup aku berkerjaya aku tak pernah tinggal di negeri sendiri. Kata orang, negeri Cik Siti ni bagus. Penduduknya baik, peramah, berilmu agama dan macam-macam lagi. Tapi dua tiga negeri yang pernah aku tinggal menetap tu tak kurang baiknya. Malah kalau di Kajang, penduduk setempatnnya amat baik dan sangat mengambil berat tentang permasalahan penduduk setempat. Kalau musim perayaan mereka begitu mengambil berat tentang anak-anak yatim, golongan miskin serta ibu-ibu tunggal. Sumbangan tak pernah mereka lupa. Kutipan derma sepanjang Ramadhan dibuat untuk membantu dan memberi sedikit rasa kegembiraan golongan tersebut di hari raya. Dan, tak pernah aku dengar mereka menghina atau mengata golongan itu. Itu pengalaman yang aku kutip sepanjang di sana. Sayangnya, ahhh...susah untuk aku nyatakan di sini. Kata orang 'ditelan mati emak diluah mati bapak'. Kata orang juga 'indah khabar dari rupa'. Itu saja yang mampu aku nyatakan di sini. Pengalaman dan perjalanan hidup mengajar aku segala-galanya. Lebih baik kita banyak merantau mengutip ilmu dan pengalaman daripada kita terperuk macam katak bawah tempurung...

Maaf andai ada yang terasa sama ada sengaja atau tidak sengaja. Dalam segala hal, tindakan dan perbuatan atau percakapan, fikirlah terlebih dahulu. Letakkan diri kita di tempat mereka. Fikirkan sejenak...kalau aku di tempat dia. Dan harus diingat bumi ini bulat umpama roda. Sesekali kita di atas dan sesekali berada di bawah. Hari ini hari dia mungkin esok lusa giliran kita. WALLAHU A'LAM...fikir-fikirkan...


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR