Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 23 Disember 2012

YA ALLAH...SABARKAN AKU...


Duduknya aku di sini, aku telah belajar sesuatu. Pembelajaran melalui pengamatan dan pengalaman. Tanpa guru. Tak perlu guru. Hanya duduk dan lihat, dan pandang, dan rasai, dan lalui, dan tempuhinya dengan penuh kesabaran dan ketenangan. Kalau sakit urutkan dada. Andainya perit pujuklah hati. Supaya hati dapat bersabar dengan segala gurauan dan teguran serta tohmahan. Kerenah manusia. Hihi...Itulah agaknya hikmah Allah swt menempatkan aku di sini. Dan...mungkin banyak lagi yang akan aku pelajari. Mungkin ini semua bermula dari kesilapan diri sendiri.

Ya Allah...terima kasih kerana banyak memberiku pengalaman hidup yang cukup bermakna. Yang tidak mudah untuk dikutip oleh insan lain. Hanya insan-insan yang terpilih. Kata orang "berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul". Memang benar. Orang yang hanya memandang tidak merasa betapa beratnya bebanan yang dipikul. Dalam erti kata lain, orang yang tidak berada di tempat yang susah tidak mudah untuk merasa kesusahan dan kepahitannya. Mereka cuma sekadar boleh melihat tapi tidak merasa kepahitan sebenarnya. Alhamdulillah...diri yang hina ini terpilih untuk merasa apa yang dikatakan pahit dan manis kehidupan.

Dalam keadaan-keadaan sebegini, kita dapat mengenal hati budi manusia. Kata orang juga, ahhh...cukuplah...

Ya Allah...Sabarkan aku, dalam mengharungi segala ujian Mu. Kerana aku tahu Kau menguji keimananku. Kau menguji keyakinanku terhadap Mu. Kau ingin aku sentiasa hampir dengan Mu...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR