Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 21 Februari 2013

BIGORANGE CAFE


Big Orange Cafe. Banyak kenangan manis di sini. Mula-mula aku datang sini dulu ialah masa cuti akhir tahun 2010. Bermulalah episod perkenalan aku dengan Big Orange. Sudah dua tahun berlalu rupanya. Rasa baru semalam. Dari KL ke KEL aku berulang-alik, di sinilah persinggahan untuk mengisi perut yang lapar. Terutama di petang hari.


Air ciku
Pertama kali datang, aku diperkenalkan dengan air ciku. Sedap sangat. Sebab tu setiap kali ke sini, air cikulah yang menjadi pilihan aku. Dari dulu sampai kini. Ia seolah dah sebati dengan aku. Ingat Big Orange ingat air ciku. Datang Big Orange tak sah tak minum air ciku. Ini rupa hidangan air ciku dua tahun dulu. Sekarang ni tak lagi macam ni. Tak ada lagi balang-balang kaca. Dalam gelas biasa. Sesekali terasa juga nak minum dalam balang ni. Mengimbau kenangan.

Kuey Tiaw Tomyam
Kalau dulu, selalu makan nasi. Sekarang ni sedikit berubah. Menu pilihan ialah sup dan tomyam. Bermula cuti akhir tahun lepas. Aku bawa anak-anak makan di sini. Si Fahman memang suka makan kuey tiaw. Ditelitinya menu satu persatu. Dia minta kuey tiaw tomyam. Aku tumpang merasa. Sedap juga.



Kuey Tiaw Sup

Ini pula kuey tiaw sup. Memang sedap. Kena dengan selera aku. Ala-ala sup cina. Anak aku yang bongsu cukup suka sup ni. Selalu minta nak pergi makan kuey tiaw sup. Alamak...jauhnya. Nantilah. Ada masa dan duit lebih kita balik sana. Itulah janjiku pada anak-anak.
Raya cina baru ni kami semua berkumpul. Sekolah cuti panjang. Aku ambil kesempatan ini untuk menunaikan janji ku pada anak-anak. Sekaligus memenuhi permintaan mereka untuk makan di sini. Tengok tu, si Fayyad berselera makan. Macam biasa, selepas makan dia akan ucap "terima kasih umi sebab bagi Fayyad makan ni...". Mudah-mudahan ucapan itu akan diucapkannya hingga besar nanti.


Hari ni hari kedua berturut-turut aku ke sini dengan anak-anak. Semalam dua, hari ni tiga.Cukup la lima. Seronok tengok mereka makan. Khusyuk. Maklumlah sesekali berkumpul. Senang rasa hati si ibu. Terkadang timbul juga rasa kasihan pada mereka. Mereka tak sama orang anak-anak yang lain.


Bubur Nasi
Haaa...yang ni pula bubur nasi. Ini kali pertama aku oder menu ni. Boleh tahan juga rasanya. Sedap mengikut selera aku. Mungkin tak kena dengan selera orang lain. Bubur nasi ni kegemaran si Fawwaz. Semua jenis bubur yang berasaskan nasi. Bubur lambuk pun dia suka. Alamak...teringat la pulak bubur lambuk Kampung Baru. Apa pun...kita tunggu bulan Ramadhan nanti.


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR