Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Selasa, 12 Februari 2013

NASI KERABU DAGING BAKAR



Tiap kali balik kampung, nasi kerabu inilah yang diidamkan. Lokasinya senang je nak cari. Betul-betul dekat simpang empat Kampung Cherang. Penanda yang paling mudah bagi aku, dekat simpang tu ada wau bulan besar. Nak senang lagi, bila sampai cabang empat wau besar tu nampak terus asap berkepul-kepul. Asap dia sedang bakar daging dan ayam. Kedai ni juga tak jauh dari Sekolah Kebangsaan Tapang.


Sejak tahun 2011 lagi aku selalu ke sini. Tiap kali balik kampung, sarapan paginya banyak di sini. Tapi masa tu kalau ditanya mana tempatnya haram aku tak tahu. Selepas dua tahun baru kenal nama tempat ni. Bagi para pengunjung yang datang ke negeri Cik Siti Wan Kembang ni bolehlah sarapan pagi di sini. Dekat je dari bandar Kota Bharu.

Apa yang istimewa tentang nasi kerabu di sini ialah kita boleh pilih nak daging bakar atau ayam bakar. Boleh tambah lagi kerabu serey kalau nak.  Sarey ialah sejenis rumpai laut. Sekarang ni hangat diperkatakan rumpai laut mempunyai kolegen. Awet muda. Kami dah lama makan. Buat kerabu. Ada lagi solok lada dan bawang putih jeruk. Sangat istimewa. Bak kata orang tua-tua, 'sekali rasa nak selalu'. Itulah dia penangan nasi kerabu.


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR