Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 16 Mei 2013

KURSUS PENINGKATAN PROFESIONALISME



14 Mei 2013, hari kedua kami di Rosa Passadena. Inilah peserta kursus pdari kalangan "ladies". Kami sampai awal di bilik kursus. Apa lagi, ambil peluang bergambar kenangan. Kalau peserta lelaki ada malu pulak. Inilah peluangnya. Mereka belum sampai. Kebetulan pulak kami pakai sedondon.




Inilah rupa waktu kami sedang berbengkel. Sepanjang masa mengadap laptop. Naik kabur biji mata. Tapi beginilah tugas kami. Taklimat pemantauan, SPS, eSPLG, Hrmis dan yang paling penting SKT. Semuanya online. Maklumat di hujung jari. Tak jumpa PC laptop sebagai ganti. Tak dapat tab smart phone pun jadi...
Pagi ni, peserta kursus dibawa melawat ke SK Convent, Cameron Highlands. Sebuah sekolah yang hebat. Mempunyai banyak jaringan dengan sekolah-sekolah dari luar negara.
Inilah pandangan dari dalam pusat sumber SK Convent. Kami sempat berkenalan dan bergambar dengan GPMnya.khabarnya orang Kelantan. Tapi tak sempat nak berkenalan sebab jadual lawatan kami padat. Jam 2 petang sambung kursus semula.

15 Mei 2013. Ini suasana kursus hari ketiga. Slot pertama pagi ni ceramah Visi & Misi Kehidupan oleh Al-Fadhil Ustaz Mahadi Awang, dari YADIM. Permulaan ceramah, kami diminta sama-sama mengalunkan nasyid Asma' Al-Husna.
Petangnya pula sesi shopping menyoping. Apa lagi seronok la kaum ibu. Tak kurang juga kaum bapa. Kalau kaum hawa shopping sakan untuk bawa buah tangan dari Cameron buat buah hati kami, anak-anak yang ditinggalkan selama seminggu. Kaum Adam pula shopping hadiah untuk isteri yang ditinggalkan. Katanya kalau tak bawa buah tangan nanti merajuk. Susah nak pujuk.


Lepas shopping, perut pun lapar. Kami segera balik ke hotel. Makan malam kami dah tersedia di sana. Di sana dah tersedia makan malam untuk kami. Steamboat. Ada kelainan malam ni.
16 Mei 2013. Hari terakhir kami di Rosa Passadena. Maknanya petang ni kami akan bertolak balik. Seronoknya. Terpancar keseronokan di wajah masing-masing. Maklumlah, dah naik tepu otak dok sini lama-lama. Apa pun, banyak ilmu yang kami dapat.




Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR