Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 30 Disember 2011

GAME CUTI SEKOLAH



Seronk betul anak-anak bila si ibu memenuhi permintaan mereka. Sepanjang sebulan setengah bercuti, sempatlah dua kali mereka bermain bowling. Ini merupakan kali kedua kami ke Pusat Bowling Metro Point Kajang.  Baru si ibu tahu harganya berbeza game siang dan malam. 


Si Fahman ni ada penyakit asma. Lemah sangat pererakannya. Maklumlah bola bowling tu berat. Dia main angkat dan gelek je. Nasib baik si ibunya pilih lorong berpagar. Sedih juga dia bila point dia paling sikit. Point Fayyadh pun lebih tinggi darinya. Mana taknya, Fayyadh main dengan uminya.


Ini Fawwaz. Malam ni tuah berpihak pada dia. Point dia paling tinggi. Abangnya kalah. Alasannya lapar. Memang si ibu tak masak untuk malam sebab nak makan di luar. Kai pergi sana pun selepas solat Maghrib. Lepas main bowling barulah kami pergi makan. Apa pun mereka gembira sangat. Ada la jugak peluang mereka keluar rumah. Kalau tak asyik terperap di rumah saja. Makan tidur je. Bila si anak seronok hati si ibu juga tumpang gembira.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR