Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 17 Ogos 2011

PUDING KEK JELLY



Puding ni sangat istimewa bagi ku. Puding ni selalu menjadi hidangan meja VIP bila kakak ku buat kenduri atau rumah terbuka di rumahnya. Suami ku tukang hidang sebab dia sentiasa bangga dengan setiap masakan ku. Istimewa kan? Suami dan anak-anak suka sangat makan puding ni. Tapi sayangnya, sudah 5 tahun tak buat. Tak bersemangat. Tapi tahun ni, aku punyai semangat yang luar biasa. Pecah rekod, setiap hari aku masakkan semua resepi-resepi yang sekian lama tersimpan. Aku sendiri pun tak tahu apa sebabnya. Apa pun TAHNIAH aku ucapkan pada diri sendiri. Jom kita tengok bahan-bahan dan cara-cara menyediakan puding istimewa ni...

Bahan-bahannya:

1 buku kek gulung
1 tin buah pic
1 tin susu cair
3 sudu tepung kastard
2 sudu gula
1 kotak jelly nona
2 cawan air
secubit garam


Cara-cara membuatnya:

1. Potong kek dan susun dalam bekas
2. Bancuh susu cair + tepung kastard + garam. Masak hingga sedikit pekat. Tuang atas kek. Biarkan sejuk.
3. Susun kepingan buah pic di atas kek + kastard tadi.
4. Masakkan sebuk jelly bersama 2 cawan air hingga mendidih.
Bila sedikit suam, tuangkan ke atas lapisan kek.


Selamat mencuba...
Untuk kelainan atau membanyakkan resepi, buah pic boleh gak kita tukar dengan fruit coktail. Kalau untuk majlis, saya akan hidangkan kedua-dua resepi tu dengan warna jelly yang berbeza.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR