Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 17 Ogos 2011

Di mana...?

Kini... aku tewas lagi. Aku tewas melawan perasaan ku sendiri. Hari-hari sebelum ni aku kuat. Tapi kini aku lemah. Kuat dan lemah datang dalam hidupku silih berganti. Datangnya kuat, lemah pun berlalu pergi. Tatkala lemah datang, kuat pun beransur mengundurkan diri. Ketika aku kuat aku bahagia sekali. Aku lupa segala derita yang melanda diri. Sebaliknya, apabila aku lemah, aku cukup sengsara. Lebih-lebih lagi bila aku teringatkan kenangan-kenangan indah. Mengapa hanya seketika? Kenapa terlalu cepat ia berlalu?


Tidak ada siapa yang memahami aku. Tidak akan ada insan yang boleh memujuk hati dan perasaan aku. Kerana mereka tidak merasai sengsara yang aku lalui. Mereka juga tidak pernah alami penderitaan sebagai mana penderitaan aku kini. Hanya aku yang dapat pujuk hati ku sendiri. Akan terdesar dari kealpaan ku bila aku banyak membaca. Aku sedar bahawa semua itu adalah sekadar ujian untuk aku. Allah ingin menguji aku. Sabarkah aku? Tabahkah aku? Kuatkah aku? Alhamdulillah...seadanya.


Terkadang apa yang aku baca banyak memberi semangat pada ku.


Berterima kasihlah pada orang yang telah MELUKAI HATI mu, kerana dia telah membuatmu KUAT. Berterima kasihlah pada orang yang telah MEMBOHONGI mu, kerana dia telah membuatmu lebih BIJAKSANA. Berterima kasihlah pada orang yang telah MEMBENCI mu, kerana dia telah mengasah KETEGARAN mu. Berterima kasihlah pada orang yang MENGECEWAKAN mu, kerana dia telah melatihmu untuk lebih IKHLAS. TERIMA KASIH...


Di mana kau disaat aku memerlukanmu? Ke mana kau menghilang? Mengapa kau pergi jauh, dan terlalu jauh dari ku? Sedangkan hadirnya diri mu di sisi  membawa sinar baru untuk ku...Di mana dirimu di saat ini?

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR