Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 18 Ogos 2011

PUDING SAGU


Puding sagu ni kami panggil lompat tikam moden. Maklum la, cara buat dan cara hidangnya sama. Cuma lompat tikam guna tepung beras dan puding ni guna sagu. Tapi lompat tikam kena kacau tepung sampai likat (lama tu). Berbeza dengan lompat sagu ni, kejab je masak sagu.

Bahan-bahannya:

1 paket sagu hijau (RM2.50)
2 buku gula melaka
1 kotak santan segera
2 sudu tepung jagung
Secubit garam
Air

Cara-cara membuatnya:

1. Basuhkan sagu kemudian toskan.
2. Didihkan air secukupnya. Setelah mendidih masukkan sagu dan kacau sampai likat/masak. Tuangkan ke dalam bekas.
3. Masakkan santan ( 1 kotak santan + 1 kotak air) ditambahkan dengan tepung jagung untuk pekat dan secubit garam.
4. Masakkan gula melaka + air secukupnya.

p/s: Cara hidangnya, ceduk sagu ke dalam mangkuk, tuangkan santan dan gula melaka atasnya.
Samakan dengan lompat tikam? Cuma lompat sagu ni tak ada pulut. Tapi kalau nak tambah pulut pun boleh. Lagi sedap dan lagi cantik, ada macam-macam warna...Sedap lagi kalau sejukkan dalam freezer. Sejuk tekak makan waktu berbuka puasa.

Satu lagi,boleh gak kita masukkan sagu dalam bekasplastik kecil tu. tapi masa masih panas-panas la. Dah sejuk tu tuangkan santan siap-siap atas dia. Masa hidang cuma masukkan gula melaka je.

Selamat mencuba...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR