Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 22 September 2012

1 OKTOBER

Hari ni hari Sabtu. Kami warga pendidik Lembah Klang sekolah ganti. Tu la...seronok sangat cuti raya panjang. Hari orang semua bercuti kita terpaksa bekerja. Masa cuti bukan main seronok. Bila ganti tuhan saja yang tau perasaannya. Tak kata orang lain. Kata pada diri sendiri la. Apa pun ada seronoknya sekolah ganti ni. Anak murid tak ramai. Bila buat latihan cikgu boleh tanda semua buku murid. Mana taknya. Separuk kelas murid tak datang. Ada yang mak ayah balik kampung. Pergi kenduri. Macam- macam la.

Hari ni? Aku banyak habiskan masa di pejabat. Staf pejabat tak ada hari ni. Takder la segan sangat mundar mandir dalam tu. Sebenarnya aku dok uruskan borang pertukaran. Keluar masuk bilik GB. Maklumlah...dah nak habis tempohnya aku baru isi on-line. Agaknya aku pemohon yang ke 2000. Mana tau bertuah orang isi last. Lagi satu sebab, aku dok tunggu telefon. Hajjah Wan janji nak telefon hari ni. Ada masalah sikit pasal penginapan. Rombongan tinggal dua minggu je lagi. Aku yang telefon dia. Bla bla bla tak selesai-selesai gak. Sebab tu la semua orang dah balik aku tak balik-balik lagi.

Akhirnya...jam hampir 2.00 petang. Aku ambil keputusan keluar pejabat. Nak balik dah. Tiba-tiba...jeng jeng jeng... Aku diberitahu GB panggil aku. Alamak!!! Ada apa ya? Aku call tadi cakap kuat ke? GB dengar ke masalah tu? Adoooiii... Aku memberanikan diri melangkah masuk bilik GB. Dia tunjukkan gambar cikgu cikgi yang aku bagi pagi tadi. Dah siap dia edit. Cantik. GB suruh aku duduk. Aku jawab: "tak nampak la gambar kalau saya duduk cikgu". Ya la gambar yang dia tunjuk tu dalam komputer. Jawabnya selamba: "bukan nak bincang pasal gambar, pasal ni". Sambil dia tunjukkan aku sepucuk surat. "boleh tidur lena dah". Sambungnya lagi..."Alhamdulillah, terima kasih cikgu...".Rupanya ada hikmah aku balik lambat hari ni.

Ya Allah...aku mohon keberkatan dari Mu. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui segala takdirku...Engkau yang merancang dan Engkau jua yang menentukannya... Jadikanlah takdir Mu ini yang TEEBAIK bagi ku... Aminnn Ya Allah...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR