Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 7 September 2012

SEMANGAT OH SEMANGAT

Alhamdulillah...syukur kehadrat Ilahi. Semalam, hari ni semangat aku hampir pulih. Dapatlah aku buat kerja dan tugas-tugasku yang terbengkalai hampir dua minggu. Maklumlah...sejak mula sekolah selepas raya semangat aku hilang. Hilang bersama kuih raya agaknya. Yang aku mampu buat hanyalah datang sekolah kemudian masuk kelas. Habis kelas aku menyorok di meja aku yang sedia tersorok tu. Nak senyum pun malas. Apatah lagi nak bercakap dan bertegur sapa.

Tapi...hari ini saja aku berjaya menulis 200 buah stok buku baru untuk sesi 2013. Masih ada lagi baki 262 buah buku. Kalau tak ada apa-apa aral esok atau lusa boleh siap. Mungkin ini tugas aku yang terakhir untuk SPBT tahun ini. Sejak mula aku bertugas di SKBTK, memang aku diletakkan bawah Jawatankuasa SPBT. Sampailah sekarang. Hujung-hujung tahun macam ni memang banyak sikit kerja. Buku teks untuk tahun depan mula sampai. Kena la kami ajk kira stok. Tulis nombor perolehan. Lepas tu akhir tahun pulak sibuk kutip buku dari mula. Semak buku rosak. Baik pulih. Lepas tu bagi buku untuk tahun depan pulak. Itulah kerja kami guru-guru Ajk SPBT.
Syabas betey...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR