Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 1 September 2012

NASIB GURU AGAMA

Kalau dicongak, campur tolak kali bahagi la...dah 15 tahun rupanya aku bergelar guru. Anak murid panggil aku ustazah. Ooo...aku ni guru agama rupanya. Buat-buat lupa pulak ya? Dulu kan sekolah menengahnya di sekolah arab. Lepas tu sambung ke Maktab Perguruan Islam. Sah-sah la ustazah. Selama 15 tahun ni dah lima buah sekolah aku mengajar. Dua buah sekolah di negeri Pahang. Tiga buah sekolah di Selangor. Semuanya sebab ikut suami.

Lepas habis maktab aku posting di Pekan Pahang. Kampung abang Jib. Ya la...pernah sekali pergi rumah terbuka abang Jib kat Pekan tu. Sebelum pindah Selangor. Nak merasa... bukan apa. Tahun 1999. Awal tahun 2001 aku mula bertugas di Selangor. Rupanya dah 11 tahun aku mengajar di Selangor ni. Patut la rasa berkobar-kobar nak pindah. Dah empat kali aku isi  e-GTUKAR. Tapi sayang, golongan seperti aku yang berstatus "guru agama" memang susah nak masuk negeri-negeri pantai timur.

Seingat aku, sekitar tahun 2006/2007 ada seorang ustazah di sekolah mohon pindah ke Terengganu sebab suaminya bertugas di sana. Dua ke tiga tahun juga mengisi borang pertukaran. Tak dapat-dapat. Akhirnya dia minta kursus dalam perkhidmatan. Tukar opsyen. Baru dapat masuk Terengganu. Astaghfirullah al-Azim... Aku cuba mohon KDP awal tahun 2010 dulu. Bukan sebab nak pindah sekolah, tapi nak "tukar angin" kata orang. Ya la...masa tu aku baru habis kontrak belajar. Sayangnya KDP mula dihapuskan tahun tu atas sebab kerajaan tak ada bajet. Melepas aku. 

Sekarang ni lagi la rasa tertekan bila minta pindah tak pernah dapat. Setiap kali aku pergi pejabat kat Putrajaya tu, alasan yang sama aku dengar. Dah naik kembang telinga aku mendengarnya. Katanya "guru agama penuh kat sana. Sana kan pengeluar produk agama. Orang luar yang masuk sana pun seronok duduk sana tak nak keluar-keluar. Yang minta masuk ribu-ribu tapi yang mohon keluar cuma 40 orang saja". Lima kali aku pergi lima juga la aku dengar ayat tu. Pernah juga aku bagi pendapat aku. "Apa kata guru yang baru nak posting jangan postingkan di sana. Bagi dulu peluang kita orang yang nak balik negeri ni balik dulu. Guru baru tu letak tempat kita orang sekarang. Baru adil". Hik hik hik... Dah panas telinga dengar cakap dia biar dia pulak panas telinga dengar aku bercakap. Nak tau apa jawab pegawai tu?... "cikgu/ustazah...takkan kami nak biarkan semua guru kat sana sama baya. Bukan nak kata tua-tua semua...(dalam hati aku nak tergelak pun ada. Yang lain tu aku dengar telinga kanan aku keluarkan terus kut telinga kiri. Malas. Sama je).
Kalau macam tu la, sampai bila-bila pun kami guru agama tak akan dapat pindah masuk ke negeri pantai timur. Yang pencen berapa kerat je. Pastu depa ganti pulak dengan guru baru posting. Sampai bila nasib kami macam ni?...lu pikir la sendiri...


"KEBAHAGIAAN SEORANG LELAKI TERLETAK PADA KALIMAT YANG KELUAR DARI MULUT SEORANG WANITA"

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR