Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Isnin, 3 September 2012

BERAYA DI PELANGI

Wah!!!...jauhnya beraya tahun ni. Di pelangi. Pastinya indah kan? Ya...aku mengejar pelangi nan indah. Pelangi pasti akan datang selepas hujan, petir dan guruh di siang hari.

Yang jauh berkirim salam... yang dekat berkunjung-kunjungan...maaf dipinta dan diberi...semoga ikatan berkekalan abadi... Itulah antara lirik lagu yang mengingatkan kita tentang adat kunjung mengunjung yang semakin pupus. Terutama di bandar. Tak kata orang lain, aku sendiri rasa segan untuk pergi rumah orang kalau tak dijemput. Sebenarnya konsep tu salah atau tak tepat digunakan pada hari raya. Kita digalakkan ziarah menzirahi untuk mengeratkan silaturrahim sesama Islam.

Dari Ali r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Apabila seseorang telahmenziarahi saudara seislamnya, sebenarnya dia telah berjalan-jalan memetik buahan syurga sehinggalah dia duduk. Apabila dia duduk maka rahmat menaunginya. Jika pagi maka 70 000 berselawat (berdoa memohon ampun) untuknya sehingga waktu petang. Jika waktu petang, maka 70 000 berselawat (berdoa memohon ampun) untuknya sehingga waktu pagi". (HR Ibnu Majah dan Abu Daud)


Ini anak-anak aku dan anak-anak cikgu Ayu. Namanya pun hampir sama. Fahman dengan Afham. Lain sikit je, tapi makna yang sama.


Anak-anak aku kalau datang sini, takde benda lain yang diterkamnya. Buku besar. Tak pun mainan. Buku rumah cikgu Ayu ni pelik-pelik sikit. Teruja la budak-budak ni.


Sehari sebelum datang beraya, aku buat muka tak malu WhatsApp dengan dua orang sahabat baik aku ni. Aku nak datang beraya. Masak la sedap-sedap. Sebenarnya hari ni aku nak datang rumah terbuka GB. Di Taman Pelangi juga. Nawaitu aku nak singgah beraya rumah mereka. Sekali harung kata orang. Tak la berkali-kali menempuh 'jem'. Tengok tu...penuh hidangan atas meja. Ada laksa, ada rendang dengan nasi impit. Terima kasih sahabat.

Memang dah lama kami tak berkunjungan. Bertemu muka pun tak. Last sekali bulan Januari dulu, mereka datang rumah aku. Aku masak nasi dagang sempena birthday aku yang ke...(hihi...malu nak tulis) Dah dewasa benar aku ni. Tapi perangai tetap tak berubah rasanya.

"Cikgu Ayu...'! Itulah lagu yang memang dia suka. Boring-boring kawan-kawan upload lagu tu kat FB dia. Kena dengan orangnya. Namanya Ayu. Orangnya memang ayu. Kalau dia marah mahu gugur jantung. Hahaha...tapi kami kawan-kawan boleh gelak je. Ingat tak cikgu Ayu, pengawal tu kena marah? Tapi sebenarnya dia bukan marah. Kami faham benar. Marah-marah pun cikgu tetap ayu...


Ni pulak rumah mami. Tak cukup meja nak letak makanan. Banyak sungguh. Tercabar ke mami? Mentang-mentang la aku suh masak sedap-sedap.  Ada soto, ada nasi briani, ada rendang juga. Dan yang aku order 'beledo'. Memang mami buat. Beledo air tangan mami memang sedap. Habis aku makan. Anak-anak pun berkali-kali makan soto mami. Sedap sangat. Sebenarnya bukan anak je. Uminya sekali...


Tak puas duduk rumah mami. Maklum la rumah baru. Cantik pulak tu. Kena dengan citarasa aku. Luar rumah ala-ala bali. Dalam rumah berkayu-kayuan gitu. Uhhhh...Tak nak balik boleh tak mami?...Nak duduk kat luar tu je. atah wokah tu...damai, tenang, hilang stress. Ribuan terima kasih buat dua orang sahabat ku mama dan mami...


"...HITUNGLAH NIKMAT ALLAH YANG DIANUGERAHKAN KEPADAMU SEBAGAI GANTI DARI MENGHITUNG PENDERITAANMU..."

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR