Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 19 Mei 2017

FAYYADH & TEAKWANDO



Sejarah Taekwando

Taekwondo adalah sukan pertahanan dan dibangunkan pada tahun 1940-an dan 1950-an oleh artis-artis mempertahankan diri Korea yang berpengalaman dalam seni mempertahankan diri seperti karate, seni mempertahankan diri Cina, dan tradisi seni mempertahankan diri Korea Selatan seperti Taekkyeon, Subak, dan Gwonbeop. Badan pengawas tertua untuk taekwondo ialah Persatuan Taekwondo Korea (KTA), dibentuk pada tahun 1959 melalui usaha kolaboratif oleh wakil dari sembilan kuil asal, atau sekolah seni mempertahankan diri, di Korea. Badan-badan organisasi antarabangsa utama untuk taekwondo hari ini adalah Persekutuan Taekwon-Do Antarabangsa (ITF), yang diasaskan oleh Choi Hong Hi pada tahun 1966, dan perkongsian Kukkiwon dan World Taekwondo (WT, dahulunya WTF), ditubuhkan pada 1972 dan 1973 masing-masing oleh Persatuan Taekwondo Korea. Gyeorugi, sejenis hubungan sparring penuh, telah menjadi acara Olimpik sejak 2000. Badan pentadbir taekwondo di Sukan Olimpik dan Paralimpik adalah World Taekwondo.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR