Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 17 Ogos 2012

JAGALAH HATI

Hati adalah seketul darah dalam diri hamba Allah. Jika baik hati itu maka baiklah seseorang manusia. Jagalah hati. Jangan sampai ada iri hati. Jagalah hati...jangan sampai membenci. Biar buta mata jangan buta hati. Buta mata hanya tak boleh nampak dunia. Sebaliknya jika buta hati segala kebaikan akan terselindung dari pandangan. Dek kerana hati manusia boleh mati.

Sakit hati? Ya Allah...jauhilah aku daripada perasaan itu. Berzikirlah duhai hati, ingatilah Allah selalu, agar kau sentiasa dilindungi. Bertasbihlah hati, agar kau dikasihi Ilahi. Kekalkanlah hati kami untuk sentiasa mengingati Mu. Hindarilah hati kami dari lalai untuk menyebut nama Mu Ya Allah. Kasih ALLAH kekal abadi... kasih manusia hanya ketika bersama. Bila berpisah hilanglah ia.

Basahkan bibirmu dengan menyebut nama Allah... supaya resah di hati mu hilang sudah. Ya Allah... Kau lapangkanlah dadaku, Kau tenangkanlah fikiranku, Kau lembutkanlah jiwaku, Kau sejukkanlah hatiku. Kerana Kau Maha Tahu...
Aduhai hati...

1 ulasan:

Zainal Masri berkata...

ass,, bunda,, mksih y bunda atas berbagi ilmunya,,smoga bermanfaat. isinya mnyentuh skali..

CATATAN POPULAR