Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 2 Ogos 2012

PUDING RAJA


Puding raja ni terkenal di negeri Pahang. Ia menjadi hidangan di majlis keraian raja-raja. Itu zaman dulu la. Sekarang ni di mana-mana pun ada hidangan puding ni. Aku dapat resepi ni pun masa menetap di Pahang la. Kat Pekan lagi. Asal ada majlis di sekolah, ada aje puding ni. Memang sedap. Tapi agak sukar untuk membuatnya, sebab wajib ada jala mas. Aku tak pandai sangat buat jala mas ni, tapi boleh la...Bila dah ada jala mas yang lain tu sonang ajo...


Hari ni hari bertuah bagi aku. Ada kawan bagi jala mas dari Terengganu. Apa lagi, terus teringat nak buat puding raja untuk berbuka puasa. Balik sekolah terus pergi pasaraya mencari-cari bahan lain untuk buat puding. Antaranya susu cair, buah prune, buah ceri, fruit coktail. Dan yang paling susah nak dapat pisang emas. 

Cara membuatnya? Alahai...teramat la sonang. Pisang emas celup telur dan digoreng terlebih dulu. Lepas tu susun la semua bahan tadi dalam mangkuk. Taburkan jala mas. Tuangkan sos. Cara buat sosnya satu tin susu cair + tiga biji kuning telur diblend dengan satu tin air (tin susu tadi). Tabahkan setengah cawan gula pasir. Kacau hingga endidih. Sejukkan. Tuangkan sos bila nak hidang. Siap. Kan senang!...


Selamat mencuba...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR