Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Selasa, 17 Disember 2013

AKU DAN SEKOLAH


Aku mula bertugas sebagai guru pada tahun 1997. Diam tak diam sudah 16 tahun aku menjadi guru. Sepanjang tempoh itu tak pernah sekali pun aku di tempatkan di sekolah yang jauh dari rumahku. Semua usaha suamiku. Sanggup turun naik pejabat pelajaran semata-mata unyuk mendapatkan sekolah yang paling dekat untuk ku. 

Aku posting di Pekan Pahang. Rumah sewa kami di salah sebuah kampung dekat istana Pekan. Sedangkan aku di tempatkan di Rompin. Sekolah orang asli. Bayangkan tahun 90-an, jarak antara Pekan dan Rompin yang jauh, dengan keadaan jalan raya yang serba kekurangan. Kiri kanan jalan semak samun. Lebih kurang satu jam perjalanan. Dengan berkat usaha sang suami, aku dapat surat penempatan baru di salah sebuah sekolah di Pekan. Agak-agak jarak dari rumah ke sekolah 5 kilomer. Kalau ikut jalan dalam tak sampai pun. Begitu juga bila rumah kami siap diduduki. Aku mohon tukar ke sekolah yang terdekat dengan rumah di Peramu Jaya. Paling-paling aku di tempatkan di Tanah Putih. Pun tak sampai 5 kilometer. 

Selepas lima tahun menjadi orang Pekan, kami pindah ke Selangor. Sama juga kisahnya, aku di tempatkan di sekolah yang tidak jauh dari rumah. Cuma di KL cabarannya kesesakan jalan raya. Jarak 5 km pun makan masa setengah jam untuk sampai sekolah. Tiga buah sekolah di Selangor, semuanya lebih kurang jarak yang sama antara rumah ke sekolah.

Bila jarak antara rumah dan sekolah tak jauh, aku tak berkira sangat. Tak berkira dari segi masa dan kewangan untuk pergi dan balik sekolah. Terutama musim cuti. Aku sanggup pergi ke sekolah pada bila-bila masa. Pagi petang siang atau pun malam. Habis program jam 11 malam pun berani lagi balik. Berbeza dengan situasi sekarang. Aku di tempatkan di sebuah sekolah agak pedalaman. Sangat jauh dari kebiasaan. Entah berapa kilometer. Yang aku tahu jarak perjalanan 45-50 minit. Pernah sekolah buat program waktu malam, aku balik seorang diri jam 11 malam. Tuhan saja yang tahu perasaanku waktu itu. 

Belum dikira kos minyak kereta. Minyak isi penuh RM85 tak sampai seminggu. Congaklah sendiri kos minyak untuk sebulan. Boleh buat bayar sewa rumah di bandar. Bayangkan sekarang musim cuti sekolah, aku terpaksa ulang alik ke sekolah untuk siapkan kerja sekolah untuk sesi 2014. Cukup terasa. Terutama selepas harga minyak naik berkali-kali. Apa pun, bagi ku ini satu ujian yang harus ku hadapi. Pasti ada hikmahnya depan hari. Doaku saban waktu semoga Allah permudahkan segala urusanku.  


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR