Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 8 Disember 2013

MAAHAD MUHAMMADI


Disember 2010, aku ke sini. Disember 2013 aku ke sini sekali lagi. Dengan tujuan dan harapan yang sama. Sudah tiga tahun berlalu rupanya. Sepantas itu waktu berlalu. Tak terasa. Maahad Muhammadi Lelaki, banyak sejarah terpahat di sini.

Sedang para ibu bapa mendengar taklimat daripada pentadbir sekolah, anak-anak pula sedang menjalani ujian bertulis seterusnya ujian lisan di dewan. Dalam hati si umi tak lekang mendoakan agar anaknya diberi kefahaman dan dilapangkan dada untuk menjawab soalan dengan baik. Insya Allah. Kata mudir, markah diberi 100 untuk lisan dan 100 untuk bertulis. Selepas dicampur ditolak dibahagi, yang terpilih akan ditawarkan masuk ke Maahad. Result akan keluar pada 22 Disember  nanti.


Dulu lain sekarang dah lain. Maahad pun dah berubah wajah. Ada mudir baru, penolong kanan semua wajah-wajah baru, ada juga bangunan asrama baru, dan ada pula kafeteria baru. Itulah kehidupan. Sentiasa berubah. Mengikut peredaran masa dan keperluan hidup. 

Dalam ucapan Tuan Mudir, difahamkan Maahad sekarang sudah ada dua bangunan asrama yang memuatkan 450 orang pelajar. Asrama lama diberi nama Asrama Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz. Manakala asrama kedua yang baru diduduki dinamakan Asrama Dato' Ahmad Yakob. Keduanya sempena nama menteri besar Kelantan. Selain dari itu, dimaklumkan pelajar Maahad ada juga terdiri dari pelajar tahfiz. Di mana mana-mana pelajar yang terpilih masuk ke Maahad boleh memilih untuk masuk alirah tahfiz. Cuma mereka akan tinggal di asrama Tahfiz Tanjug Chat. Kalau tak silap, yurannya RM300 (3 tahun lepas) lebih sedikit dari yuran asrama Maahad. 


Disebelah kiri tu Mudir Maahad Al-Fadhil Ustaz Kamarudin Kamil bin Che Mohamad. Tengahnya wakil pengarah YIK. Macam ku kenal, tapi siapa ya? Itulah dia bekas ustaz yang mengajar ku di Maahad Amir Indera Petra. Al-Fadhil Ustaz Mohd Zaki bin Deraman. Ustaz Zaki sekarang sebagai Penolong Pengarah Bahagian Kurikulum (BA) di Yayasan Islam Kelantan.  Kanan sekali pula PK Hem Maahad, Al-Fadhil Ustaz Baharudin bin Mohd Nor. 

Apa yang menariknya dalam ucapan Us Zaki, sebuah lagi Maahad Tahfiz Sains akan dibina. Bangunan belum pun dibina namanya dah ada. Maahad Tahfiz Sains Tuan Guru yang baru dirasmikan acara 'pecah tanah' di Pengkalan Chepa. Bersebelahan Masjid As-Salam. Sangat teruja mendengarnya. YA ALLAH...izinkanlah salah seorang anak ku belajar di sini. Seorang anak yang HAFIZ boleh memberi syafaat kepada ahli keluraganya. Subhanallah...


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR