Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 8 Disember 2013

MAAHAD MUHAMMADI


Disember 2010, aku pernah ke sini. Hari ini 8 Disember 2013, aku datang lagi dengan tujuannya sama. Untuk menghadiri ujian bertulis kemasukan ke Tingkatan 1 sesi 2014. Cuma keadaannya tak sama. Perasaannya tak serupa. Jauh berbeza. Tiga tahun lepas datang bersama insan yang dikenali. Berjumpa dengan pentadbirnya yang cukup dikenali. Tahun ini aku datang sendiri. Tak seorang pun tetamu yang hadir itu dari kalangan mereka yang dikenali. Atau mungkin juga aku yang tak perasan. 


Tiga tahun berlalu. Maahad pun sudah berubah wajah. Ada asrama baru. Ada kafeteria baru. Mudirnya pun baru. Penolong Kanan pun semua wajah-wajah baru. Banyak perkara boleh berubah mengikut perubahan masa dan waktu. Mengikut keperluan tertentu. Hemmmm...


Sempat juga aku ambil gambar tiga pembesar kat atas tu. Sebelah kiri tu la mudir atau pengetua Maahad Muhammadi Lilbanin. Al-Fadhil Us Kamarudin Kamil. Tengahnya pula siapa yer? Macam pernah ku kenal. Tak lain tak bukan ustaz aku dulu di SMU(A) Amir Indera Petra, Al-Fadhil Ustaz Mohd Zaki bin Deraman. Selaku wakil pengarah YIK dalam majlis ni. Ustaz sekarang bekerja di Yayasan Islam Kelantan sebagai Penolong Pengarah Bahagian Kurikulum (Bahasa Arab). Sebelah kanan sekali pula En Baharudin selaku PK HEM di Maahad. Apa yang menariknya dalam ucapan tuan Mudir, katanya semua barisan pentadbir di Maahad namanya 'Din'. Kamarudin, Zanarudin, Baharudin. Sorang je 'Di'. En Junaidi PK Ko kurikulum. Din...Din...Din...Di... boleh buat lagu la pulak.

Kalau tiga tahun lepas, aku berkesempatan berumpa dan bersembang dengan bekas guru Bahasa Melayu di SMAIP En Shafie yang pada masa itu PK HEM di Maahad. Tahun ni berkesempatan pula berjumpa Us Zaki biarpun tak sempat bertegur sapa. 

Kenangan terpahat di sini. Kekal dalam memori. Tetap bersinar di hati... Maahad Muhammadi.


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR