Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 14 Disember 2013

ANDAI ITU ANAKKU...


Hari ni hujan lebat. Walaupun sekejab-sekejab. Sesekali jenguk keluar nampak air menitis di dedaunan. Cantik. Tapi hati tiba-tiba jadi sayu. Macam-macam kenangan silam bermain di ingatan. Satu persatu berputar di benakku. Seolah tayangan filem di Astro. Macam-macam ada.

Untuk mengelakkan keadaan ini berlarutan, aku mengambil keputusan untuk keluar. Kebetulan ada barang dapur yang dah kehabisan. Makanan untuk anak-anak dah terhidang atas meja. Boleh la jalan-jalan selepas beli keperluan. 

Aku ke pesaraya beli barang keperluan dapur. Depan pintu masuk aku di datangi seorang anak lelaki. Mohon bantuan untuk rumah anak yatim. Aku menolak. Bukan kedekut. Tapi aku tahu dalam dompet aku cuma ada sekeping duit RM100. Apa yang aku nak bagi. Kesian anak tu kecewa dengan tindakanku. Sambil mendengus, ishhh... dia berlalu pergi. 

Dengan rasa bersalah aku melangkah masuk pasaraya. Dalam hati rasa cukup bersalah. Biasanya pun tak pernah aku hampakan mereka. Paling takde duit seringgit dua pun bagi. Tapi kali ni memang takde duit kecil. Sambil ambil beras, tepung, nestum dan beberapa barang lagi, aku berkira-kira biar ada baki. Nak bagi pada anak tadi. Aku terbayangkan kalaulah anak itu adalah anak ku sendiri. Kecewanya dia. Mungkin mereka senasib. Cuma nasib anakku lebih baik darinya. 

Lepas bayar dan keluar dari pasaraya tu aku tercari-cari, mana budak tadi. Dia pakai baju merah dan bersongkok. Dah tak ada. Kesian dia. Sekali lagi aku terbayang anak-anak ku bertebaran cari sumbangan. Tapi tak ada insan yang ingin menyumbang. Sedihkan mereka! Ya Allah...aku tak sanggup. Aku masuk kereta dan pandu perlahan. Dengan harapan berjumpa dengan budak berbaju merah. Alhamdulillah...aku nampak dia. Aku buka cermin kereta dan panggil dia. Aku hulur sekeping wang kertas sekadar kemampuan aku. Dengan nilai wang sekeping itu boleh membuat dia rasa gembira. Maaf ya nak...tadi makcik takde duit kecik. Dia senyum dan mengucapkan terima kasih. Dengan perasaan lega dan senang hati aku berlalu pergi. 

Setiap kali aku jumpa anak-anak begitu mesti aku bayangkan kalaulah itu anak-anakku. Ya Allah... aku bersyukur kepada Mu, dengan nikmat rezeki kurniaan Mu, seadanya. Berilah kepada kami rasa cukup dan syukur dengan pemberian Mu...

Bagi mereka yang sekarang hidupnya senang, mewah dan bahagia, harus diingat ujian Allah datang tanpa diduga. Mampukah kita menghadapinya nanti?...


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR