Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 21 Disember 2013

KEM TAHFIZ AL-QURAN & FARDHU AIN

Bila tiba saja musim cuti sekolah, ramai kalangan ibu bapa menghantar anak-anak ke pelbagai kem. Ada kem motivasi, ada juga kem membina sahsiah diri, kem solat bestari dan tak kurang kem tahfiz al-Quran. Penuh la pelbagai jenis sepanduk dan banner digantung di tepi jalan sebagai iklan. 

Kali ini umi pun tak nak lepaskan peluang. Awal bulan September lagi umi dah daftarkan kemasukan anak ke kem tahfiz. Hajatnya nak hantar dua sekali. Tapi bajet tak mengizinkan. Kalau dikumpul awal tak ada salahnya. Tapi tulah...tak terbuat. 

Masa hari pendaftaran umi tak datang. Sebab empunya badan sakit. Umi daftar lewat dua hari. Jadi tak dapat banyak info sangat tentang kem ni. Lepas hantar anak umi jenguk-jenguk bila dia kena hadir temuduga MRSM. Dapat la dia balik sehari ke rumah. Pagi ambil petang baru hantar. Sempat la juga dia bergaduh dengan adik dan abang kat rumah.

Pada hari penutup program, umi datang. Dengar taklimat dari Tuan Pengetua dan
penyelaras program. Fahamlah sikit. Rupanya yang datang kem tahfiz ni banyak peringkat. Ada yang hafaz surah lazim. Seterusnya hafaz surah-surah pilihan seperti Surah Yasin, Al-Mulk, As-Sajadah dan sebagaianya. Tak kurang juga yang datang untuk menghafaz keseluruhan 30 juzuk al-Quran secara berperingkat. Tahun demi tahun.

Alhamdulillah, anak umi baru melepasi tahap pertama. Boleh la jadi imam solat dengan adik-adik. Tahun depan nak sambung lagi katanya. Sekali lagi umi rasa bersyukur kerana Allah membuka hatinya dengan menanam hasrat untuk menyambung hafalan surah-surah pilihan. Nampak gayanya umi kenalah kumpul duit dari awal tahun. Dua orang sekali nak hantar. Kena main "kutu" la gayanya. Memang hasrat umi nak hantar dua beradik tahun depan. Biarlah mereka terdidik dengan bacaan ayat suci al-Quran dan latihan fardhu ain di sini daripada leka dengan game dan facebook di rumah. Sekurangnya masa cuti mereka diisi dengan perkara berfaedah.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR