Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 28 Disember 2013

HOBIKU KETENANGANKU

Sejak dari kecil aku suka bercucuk tanam. Tanam bunga dan sayur-sayuran.
Maklumlah orang kampung. Kalau bab tanam menanam meman kesukaan. Masih segar dalam ingatan, sebelah tapak rumah aku ada satu tanah kosong. Di situ aku dan mak tanam jagung, cili, tomato, bendi, timun dan segala macam jenis ubi. Ada ubi kayu, ubi badak, ubi itek dan ubi keling. Bermula dari gembur tanah sampai buat batas aku yang buat. Nama je anak permpuan tapi kerja macam lelaki. Tabur benih. Alih anak benih dalam kerek. Kemudian tanam. Semualah. Kalau cuti sekolah pagi petang angkut air dari sungai untuk siram tanaman. Kalau hari biasa petang je. Pesan mak, ambil ambil air dari sungai tu jangan guna dua baldi terus, nanti buaya datang. 

Tak penat ke? Memang penat tapi seronok. Kita boleh tengok tanaman tu membesar. Menghijau. Damai. Tenang. Seronok lagi bila tanaman tu membuahkan hasil. Macam-macam warna. Itu cerita zaman dulu. Sekarang ni tak ada tanah lagi nak bercucuk tanam. Tanam bunga je lah. Tu pun cari pasu paling kecil. Sesuai dengan laman yang kecil. 

Lihat saja pokok yang ditanam terasa damai dan tenang. Biarpun hati berkecamuk. Lebih-lebih lagi seronoknya bila dapat berkata-kata pada sang pokok. "Terima kasih pokok, kau telah memberi aku kedamaian dan ketenangan hati". Sebab itu aku suka tanam pokok dalam rumah. Nak jenguk pokok tak payah keluar rumah. Nak bercakap dengan pokok tak payah pandang kiri kanan tengok orang ada ke tak ada. Bimbang orang kata aku gila bercakap dengan pokok.


Ya Allah, terima kasih kerana memberi aku nikmat ketenangan ketika memandang tanaman ini. Jika tidak aku tidak dapat merasai nikmat tenang dan damai itu. Seringkali aku merasai nikmat kasih sayang Mu ketika aku memandangnya. Dan... sering kali aku berdoa tiap kali aku memandang tanamaku menghijau di dapur. "Ya Allah, aku redha dengan segala ketentuan Mu, namun izinkan aku menikmati kebahagian dan ketenangan". 

Di perkarangan dapur, aku tanam sepasu dua pokok cili, pandan, dan ulaman. Dapat juga melihat kehijaun di belakang rumah. Selain dari itu dapat kutip hasil, awet muda makan ulam, dapat lagi menghirup oksigen. Sihat... Tak rugi berbakti pada tanah. Itu kata orang tua-tua. Hobi oh hobi...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR