Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Isnin, 9 Disember 2013

MRSM LA PULAK...


Demi masa depan anak-anak, si ibu sanggup berkorban apa saja. Sepanjang setahun si ibu sanggup berulang-alik hantar dan ambil anak ke kelas tuisyen. Ada kalanya pagi. Ada masanya petang. Ada waktunya malam. Alhamdulillah...resultnya memberi kegembiraan kepada semua pihak. Si ibu, guru dan pastinya anak itu sendiri. Syukur pada Mu Ya Allah...susah payah ku Kau balas dengan kejayaannya.

Si ibu mengisi borang sini, hantar borang sana. Seorang diri. Kadang ada juga masa merungutnya. Pun apakan daya. Apa gunanya merungut. Buat apa yang terdaya. Itu cerita selepas keluar result UPSR. Sekarang lain pulak ceritanya. Sesi temuduga pulak kunjung tiba. Lepas satu...dua. Semalam ujian dan temuduga Maahad. Bergegas ke sana. Tapi seronok dapat ke KB musim cuti. Hari ni ujian dan temuduga MRSM la pulak. Nasib baik zaman sekarang zaman canggih. Macam Astro. Macam-macam ada. Kejab sana kejab sini senang aje. Macam biskut chipsmore. Kejab ada kejab takder.

Semalam satu jam. Hari ni dua tiga jam. Banyak betul jamnya. Lama benor menunggu. Ada setengah parent siap berkelah tepi pagar. Atas tangki septik pun jadi. Haha... Demi anak ibu bapa sanggup berkorban apa saja. Betul tak? Betul betul betul...

Lenguh bersimpuh duduk bersila. Kejang kaki duduk berdiri pula. Dalam apa keadaan pun, hati si ibu tak pernah lekang berdoa semoga Allah buka hati si anak untuk menjawab ujian dan sesi temuduga dengan baik. Mudah-mudahan si anak berjaya dan terpilih untuk belajar di sini. Demi masa depannya yang lebih baik. Dengan izinNya juga...kerana Dia telah menentukan yang terbaik untuk hambaNya. Kerana Dia Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR