Aku bukan kaunselor. Tapi aku seorang pendengar yang baik. Aku mendengar luahan perasaan seseorang dan aku cuba meletakkan diriku dalam situasi itu. Sedih ceritanya menangislah aku. Gembira hatinya senang aku. Seorang rakan telah menceritakan kisah cintanya yang tersungkur di tengah jalan. Berakhir ceritera cintanya akibat fitnah durjana. Fitnah dari seorang sahabat yang tidak mahu melihat mereka bahagia. ....
Rasulullah SAW merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Kita perlulah mencontohinya supaya dapat menjadi umat Nabi Muhammad SAW yang sejati.
Qudwah Hasanah
Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.
Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.
Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.
Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.
Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.
Sabtu, 27 November 2010
Khamis, 11 November 2010
DEBAR UPSR 10
Alhamdulillah... Allah telah memakbulkan doaku, doa mereka di sekelilingku yang turut ingin melihat 'dia' berjaya. Berkat usaha gigihnya juga. Gigih ke...? Satu persoalan tu. Sakit jiwa 'umi' nak tengok dia belajar di rumah. Stress gak la...
Pagi tadi tak sanggup rasanya nak melangkahkan kaki ke sekolah. Takut, bimbang, risau, semuanya bercampur baur. Tapi seorang rakan (SU Peperiksaan) menelefonku. 'Dah sampai sekolah lum kak? Pegi-pegi la.' Masa tu nak kata berharap sangat tak juga. Tapi jauh dalam hati sanubari nak sangat 'dia' dapat 5A. Untuk masa depan 'dia' juga. 'Tahniah kak, 5A' katanya. Terus air mata berderai. Terharu, gembira semua ada. Alhamdulillah, Allah telah makbulkan doaku...Lebih kurang jam 10 pagi aku melangkah turun untuk ke sekolah. Senyap tanpa sepatah kata. Di sekolah pun sama. Tak berani nak bercakap, sebenarnya bimbang masih ada. Bibir tetap mengukir senyum bila disapa.
Bila rombongan GPK 1 dan SU Peperiksaan sampai di sekolah, dan aku menyaksikan sendiri senarai nama murid yang mendapat 5A barulah hati lega dan terharu. Terima kasih kepada semua guru yang telah mendidik dan mengajar Muhammad Syamil Fadhlin bin Che Samsurikhan. Kerana didikan cikgu-cikgu lah 'dia' berjaya mendapat 5A. Terutama guru-guru SKBTK yang telah menjagar 'dia' dari Tahun 2 hingga Tahun 6. Tak ketinggalan juga guru-guru Tahun 1 Bakawali di SK Semenyih tahun 2005. Akhir-akhir ini juga guru-guru SKS turut mencurahkan ilmu padanya di kelas tambahan. Terima kasih cikgu. Jasa mu tak terbalas oleh kami. Hanya Allah saja yang mampu membalasnya.
Rabu, 27 Oktober 2010
HUKUM DAN KEPENTINGAN MEMBACA AL-QURAN BERTAJWID
Sebelum kita membicarakan hukum membaca al-Quran dengan bertajwid, ada baiknya dijelaskan tentang hukum mempelajari ilmu tajwid terlebih dahulu. Hukum mempelajari ilmu tajwid adalah fardu kifayah bagi umat Islam. Maksud belajar ilmu tajwid itu sebagai fardu kifayah, bererti mestilah ada dalam sesuatu tempat itu seorang atau beberapa orang yang mengetahui ilmu tajwid sebagai rujukan bagi masyarakat setempatnya. Jika tidak ada seorang pun di kawasan tersebut yang mahir dalam ilmu tajwid maka kesemua penduduk kawasan tersebut menanggung dosa.
1. Dalil daripada Ayat al-Quran
Apabila ditanya tentang hukum membaca al-Quran dengan bertajwid sama juga bila persoalan apakah hukum mengetahui dan mempraktikkan ilmu tajwid semasa membaca al-Quran. Hukum mengegetahui dan mempraktikkan ilmu tajwid dalam bacaan al-Quran adalah fardu ‘ain ke atas setiap muslim tidak kira lelaki atau pun perempuan. Apabila seseorang itu membaca al-Quran walaupun sedikit, mestilah dia membacanya dengan bertajwid. Sekalipun semasa bacaan al-Quran itu dikira sebagai sunat (membaca al-Quran yang tidak wajib seperti dalam solat) al-Quran itu wajib dibaca dengan bertjwid sebagaimana ia diturunkan tanpa membuat perubahan. Dan sesiapa yang membacanya tanpa tajwid serta bacaannya boleh mengubah tafsiran al-Quran maka ia adalah berdosa. Golongan yang membaca al-Quran dengan tidak bertajwid dan berubah maknanya termasuklah dalam golongan yang dilaknati al-Quran itu sendiri, sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
رب قارئ القرءان والقرءان يلعنه
Maksudnya: Ramai orang yang membaca al-Quran, sedangkan
“Bacalah al-Quran itu dengan tartil (bertajwid)”.
Ayat di atas jelas menunjukkan bahawa Allah S.W.T. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w. membaca al-Quran yang diturunkan kepada baginda dengan tartil. Tartil bermaksud mengelokkan sebutan setiap huruf-hurufnya, dalam erti kata lain membaca al-Quran dengan bertajwid.
Dalam Surah al-Baqarah ayat 121 antara lain Allah Taala berfirman yang bermaksud:
Orang-orang yang Telah kami berikan Al Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu
Walaupun pada dasarnya hukum mempelajari ilmu tajwid adalah fardu kifayah, tetapi tidak mungkin tercapai matlamat pembacaan al-Quran dengan tajwid yang betul (fardu ‘ain) kecuali terlebih dahulu mempelajarinya. Ini kerana tidak ada seorang pun di dunia ini yang dilahirkan dengan kepandaian dalam sesuatu ilmu kecuali dia mempelajarinya terlebih dahulu. Begitu juga dengan ilmu al-Quran yang pembacaannya diajar oleh Rasulullah s.a.w. kepada para sahabatnya secara musyafahah dari mulut ke mulut hingga sampai kepada kita pada hari ini tidak mungkin dapat dikuasai kecuali dengan mempelajarinya terlebih dahulu (Surur Shihabuddin An-Nadawi, 2004).
2. Dalil daripada as-Sunnah
Dalil as-Sunnah tentang wajib membaca al-Quran dengan bertajwid pula sebagaimana hadith yang diriwayatkan daripada Ummu Salamah r.a. (isteri Nabi s.a.w.) apabila ditanya bagaimanakah bacaan Rasulullah s.a.w. dan solat baginda, maka beliau menjawab:
فقالت ما لكم وصلاته كان يصلي ثم ينام قدر ما صلي ثم يصلي قدر ما نام ثم ينام قدر ما صلي حتى يصبح ثم نعتت قراءته فاءذا هي تنعت قراءة مفسرة حرفا حرفا
Maksudnya: “Ketahuilah kamu semua, adalah baginda s.a.w. solatkemudian tidur dengan kadar baginda solat tadi, kemudian baginda solat semula dengan kadar tidur tadi hingga menjelang subuh, kemudian (Ummu Salamah) menunjukkan cara bacaan Rasulullah s.a.w., maka beliau menunjukkan(satu) bacaan yang menjelaskan (sebutan) huruf-hurufnyasatu persatu”. (Hadith Jamik At-Tarmizi)
Zaid bin Thabit telah menyebutkan sabda Nabi s.a.w. yang berbunyi :-
"ان الله تعالي يحب أن يقرأ القرءان غضا كما أنزل"
Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah Taala menyukai seseorang hambanya membaca
فانه سيجي قوم بعد يرجعون القرءان ترجيع الغناء والرهبانية والنوح
لا يجاوز حناجرهم مفتونة وقلوب من يعجبهم
Maksudnya:
Sesungguhnya akan datang beberapa golongan sesudah aku, orang-orang yang membaca al-Quran seperti cara orang bernyanyi, cara orang ahli kitab dan cara seperti orang meratap, yakni keluarnya huruf-huruf yang melalui kerongkong mereka tidak sesuai dengan makhraj al-huruf, semata-mata tujuannya mempersona dan menakjubkan orang sahaja.
3. Dalil daripada Ijmak Ulama
Telah sepakat para ulama sepanjang zaman dari zaman Rasulullah s.a.w. sehingga sekarang dalam menyatakanbahawa membaca al-Quran secara bertajwid adalah suatu yang fardu dan wajib. Pengarang kitab Nihayah menyatakan:-
“Sesungguhnya telah sepakat semua imam dari kalangan ulama yang dipercayai bahawa Tajwid adalah suatu yang wajib sejak zaman Nabi s.a.w. lagi sehinggalah sekarang dan tiada seorang pun yang mempertikaikan kewajipan ini”.
Menurut Mazhab Imam As-Syafie, bahawa memelihara pembacaan kitab Allah Taala iaitu membaca secara bertajwid yang mu’tabar di sisi ahli Qiraat adalah suatu yang wajib, tiada keraguan lagi, sedangkan bacaan selain itu adalah berdosa dan karut (Abdullah al-Qari bin Haji Solleh, 1994).
Imam Ibnu Jazari pula menyatakan dalam kitab puisinya (Muqaddimah) telah berkata:-
والاخذ بالتجويد ختم لازم
من لم يجود القرءان ءاثم
لأنه به الاله أنزلا
وهكذا منه الينا وصلا
وهو أيضا حلية التلاوة
وزينة الأداء والقراءة
Ertinya:
Mengamalkan tajwid itu suatu kewajipan
Dalil-dalil di atas jelas menunjukkan keutamaan membaca al-Quran dengan tajwid yang betul sebagaimana ia diturunkan kepada nabi Muhammad s.a.w.. Oleh yang demikian, membaca al-Quran dengan tajwid yang betul adalah fardu ‘ain bagi setiap umat Islam sama ada lelaki atau pun perempuan yang mukallaf, maka hukum mempelajari ilmu tajwid yang pada asalnya adalah sunat telah menjadi wajib kerana tuntutan tersebut. Oleh kerana mengamalkan ilmu tajwid adalah satu kewajipan, maka dapatlah disimpulkan bahawa mempelajarinya juga merupakan satu kewajipan demi menyempurnakan tuntutan Allah Taala.
KEPENTINGAN TAJWID DALAM BACAAN AL-QURAN
Ilmu tajwid adalah ilmu yang berhubung dengan seagung-agung kitab iaitu al-Quran. Maka tidak dapat dinafikan lagi tentang kepentingan serta faedah mempelajari ilmu tajwid. Antara kepentingan-kepentingan membaca al-Quran dengan mengamalkan hukum tajwid ialah seperti berikut:
1. Memelihara daripada kesalahan-kesalahan dalam menbaca al-Quran.
Dengan mempraktikkan ilmu Tajwid dalam pembacaan al-Quran, seseorang itu akan terhindar daripada melakukan kesalahan-kesalahan yang merosakkan bacaan atau mencacatknya. Sekiranya membaca al-Quran dengan tajwid yang betul merupakan stu kewajipan bagi setiap muslim, maka membacanya dengan tajwid yang salah merupakan suatu dosa. Kesalahan dalam bacaan al-Quran terbahagi kepada dua, iaitu:-
i. Kesalahan Nyata (لحن الجلي )
Al-Lahn al-Jali (اللحن الجلي ) ditakrifkan oleh Ibn al-Jazari sebagai kesalahan yang berlaku pada lafaz yang membawa kepada kerosakan makna dan uruf bacaan. Kesalahan nyata bermaksud kesalahan yang dilakukan pada struktur perkataan sama ada kesalahan itu mencacatkan makna perkataan atau tidak. Perkataan Jali (جلي ) di sini bermaksud sesuatu kesalahan yang dapat disedari dengan jelas dan terang-terangan. Seorang ulama Mutaakhirin, Dr. AbdulAziz Abdul Fattah al-Qari talah mengemukakan takrifan dengan berkata: Kesalahan yang berlaku pada lafaz-lafaz dan menyebabkan kerosakan makna kalimah secara jelas dan perkara tersebut diketahui oleh ulama dan juga orang awam.
Hukum melakukan kesalahan nyata ini adalah haram secara Ijmak Ulama tidak kira kesalahan itu dilakukan secara sengaja atau tidak sengaja atau tidak diendahkan.
ii. Kesalahan Tersembunyi (لحن خفي )
Al-Lahn al-Khafi ( اللحن الخفي ) ditakrifkan sebagai kesalah yang dilakukan pada sebutan, di mana kesalahan itu menyalahi cara sebutan yang telah ditetapkan bagi sesuatu perkataan atau ayat al-Quran tanpa merosakkan makna. Kesalahan tersembunyi ini hanya dapat disedari oleh mereka yang mahir dalam tajwid dan ia tidak disedari oleh orang awam.
Hukum melakukan kesalahan tersembunyi dalam bacaan adalah haram jika dilakukan dengan sengaja atau mempermudahkannya dan sebahaghian ulama menghukumkannya sebagai makruh. Oleh itu haram bagi orang yang telah mempelajari dan mengetahui ilmu tajwid tetapi tidak mengamalkannya dalam bacaan. Bagi orang yang tidak mempelajari ilmu Tajwid maka wajiblah mereka belajar untuk menghindarkan dirinya daripada berterusan melakukan kesalahan tersebut.
2. Meningkatkan Minat Membacaal-Quran
Berkat penguasaan ilmu Tajwid maka para pembaca al-Quran akan yakin bahawa mereka akan terhindar dari sebarang kesalahan, seterusnya dengan adanya penguasaan ilmu Tajwid juga kualiti bacaan al-Quran akan terpelihara. Apabila tajwid itu betul maka kecenderungan minat untuk membaca al-Quran akan lebih meningkat lagi, kerana adanya perkaitan hati sanubari dengan ayat-ayat yang dibaca. Dengan demikian, kecenderungan tersebut bukan hanya di dalam peningkatan membacanyanya sahaja, bahkan lebih cenderung untuk mendalami makna-makna yang terkandung di dalam al-Quran. Apabila terdapat motivasi sedemikian dalam diri individu, membaca al-Quran akan menjadi dasar dalam kehidupan manusia dan menjadi insane yang bertaqwa kepada Allah. Seterusnya Allah akan memberikan darjat yang tinggi di akhirat kelak.
Bagi mereka yang menyukai al-Quran sama ada minat untuk membacanya atau minat dalam mencapai kefahaman ayat-ayatnya mendapat perumpamaan seperti mana sabda Rasulullah s.a.w. :-
فضل القرءا على سائر الكلام كفضل الرحمن على سائر خلقه
Maksudnya:
Keutamaan al-Quran dibanding dengan lain-lain ucapan, adalah seperti keutamaan Allah dibanding dengan seluruh ciptaanNya. Riwayat Baihaqi.
Dari makna hadith di atas jelas kepada kita bahawa mempelajari al-Quran sama ada membacanya hinggalah memahami makna yang terkandung di dalamnya merupakan suatu perbuatan yang paling utama dibandingkan dengan lain-lain perbuatan.
3. Mencapai keyakinan dalam pembacaan al-Quran yang betul.
Apabila seseorang itu mengetahui tentang hukum tajwid akan merasa yakin semasa membaca al-Quran. Mereka tidak lagi merasa ragu tentang apa jua bentuk ayat atau hukum bacaan yang ditemui di mana-mana tempat dalam al-Quran yang sebanyak 30 juzuk itu.
Bagi golongan yang tidak tahu tentang hokum tajwid mereka akan gelisah dan tidak tenang dalam bacaannya kerana tidak yakin betul atau salah ayat yang di bacanya dari segi hukum tajwid.
4. Mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat
Maksudnya:
Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan mendirikan shalat dan menafkahkan sebahagian dari rezki yang kami anuge- rahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi. Agar Allah menyempurnakan kepada mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri.
خيركم من تعلم القرءان وعلمه
Maksudnya:
Sebaik-baik kamu adalah orang yang belajar Quran dan mengajarnya. (Sahih Bukhari)
Dalam masa hayat Rasulullah s.a.w. al-Quran dibacakan dengan penuh khusyuk dan bertajwid. Bacaan baginda penuh menggambarkan pengertian dan maksud-maksud yang dikehendaki. Oleh kerana itu pembaca-pembaca al-Quran hendaklah membaca sebagaimana bacaan Rasulullah s.a.w. supaya Kitab itu selalu memberi kesan dan pengaruh kepada pembaca dan pendengarnya. Nabi Muhammad s.a.w. telah pun bersabda:
من قرأ القرءان فأعرب في قرأته كان له بكل حرف عشرون حسنة ،
ومن قرأ بغير اعراب كان له بكل حرف عشر حسنا ت
Maksudnya:
Sesiapa yangmembaca al-Quran menurut lidah yang terang (fasih) ia memperolehi 20 ganjaran kebajikan dengan setiap huruf yang dibacanya, dan sesiapa yang membaca al-Quran dengan sebutan bukan arab adalah ia memperolehi 10 ganjaran kebajikan dengan setiap huruf yang dibaca.
Dalam hadith riwayat Uthman bin Affan r.a., Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:-
Terdapat banyak ayat al-Quran dan hadith nabi yang menerangkan tentang kelebihan membaca al-Quran yang menjamin kebahagiaan seseorang di dunia dan di akhirat, antaranya ialah firman Allah Taala dalam Surah al-Fatir ayat 29 dan 30:-
Kerana berdosa tidak mengelokkan bacaan
Sheikh Qurra’ Mesir, As-Sheikh Muhammad bin Ali bin Khalaf al-Husaini dalam kitabnya " القول السديد " (Menulis Menurut Hukum), bahawa membaca al-Quran secara bertajwid itu adalah wajib dan diberi pahala bagi pembacanya, manakala membaca al-Quran tanpa tajwid (secara bacaan yang salah) adalah berdosa. Mempelajari ilmu tajwid adalah fardu ‘ain bagi orang-orang yang hendak membaca al-Quran, kerana al-Quran itu adalah diturunkan kepada nabi Muhammad s.a.w. secara bertajwid (bacaan yang elok) dan ia juga telah sampai kepada kita secara mutawatir (Abdullah al-Qari bin Haji Solleh, 1994).
Lagu fasik ialah lagu yang bukan berasal dari lagu arab yang diatur not kaedah muzik yang boleh merosakkan bunyi makhraj dan sifat huruf. Adapun lagu nyanyian ahli kitab iaitu lagu yang dilakukan seperti orang yang putus asa atau merintih ditimpa bencana dapat melalaikan sebutan huruf.
al-Quran secara tepat sebagaimana ia diturunkan”
beriman kepadanya.
al-Quran sendiri melaknatnya.
Laknat ini terjadi apabila pembaca membacanya tanpa tajwid, seperti mana yang disuruh oleh Allah Taala dalam firmannya yang beraksud :
Kerana Quran itu turunnya dari Tuhan
Dan begitulah kepada kita sampainya bacaan
Tajwid juga perhiasan bacaan
Dan hiasan sebutan dan bacaan
SEJARAH ILMU TAJWID
PENGENALAN
Ilmu Tajwid adalah satu ilmu yang berkaitan bacaan atau cara menyebut lafaz-lafaz al-Quran. Ia boleh juga dikatakan sebagai tunggak kepada rangkaian ilmu-ilmu yang berkaitan dengan bacaan al-Quran iaitu ilmu Rasm, ilmu Dabt dan ilmu Fawasil. Ini kerana ilmu-ilmu tersebut ditulis dan ditandakan mengikut tajwid atau teknik bacaan al-Quran.
Dari segi bahasa tajwid bermaksud mengelokkan dan mencantikkan sesuatu. Dari segi istilah pula terdapat pelbagai pendapat para ulama mengenai pengertiannya. Antara pendapat-pendapat tersebut ialah (Abdul Rahman bin Abdul Ghani, 2006):
a) Mendatangkan setiap huruf akan haknya (sifat-sifat yang asli) dan mustahaknya (sifat-sifat yang mendatang).
b) Kaedah-kaedah yang telah dibuat oleh para ulama dan telah disusun oleh imam-imam qurra’, dari segi makhraj-makhraj huruf dan sifat-sifatnya, keterangan mengenai Mithlain dan Mutaqaribain serta Mutajanisain, hukum-hukum Nun mati dan tanwin, hukum-hukum mim mati, mad dan bahagian-bahagian serta hukum-hukumnya, bahagian-bahagian waqaf dan ibtida’, keterangan mengenai kalimah-kalimah yang bercantum dan bercerai, keterangan mengenai huruf Ta’ Marbutah dan Ta’ Maftuhah dan lain-lain lagi.
c) Sesuatu ilmu untuk mengetahui cara-cara membaca kalimah-kalimah al-Quran serta menyebut dengan sebaik-baiknya berpandukan cara bacaan dan sebutan Rasulullah s.a.w.
Menurut Surur Shihabuddin An-Nadawi (2004), tajwid bermaksud sesuatu ilmu untuk mengetahui cara melafazkan perkataan-perkataan al-Quran dengan betul. Manakala Abdul Qadir Leong (1993), mentakrifkan ilmu tajwid iaitu melafazkan setiap huruf dari makhrajnya yang betul serta memberi hak sifat-sifat yang asli dan sifat-sifat yang mendatang padanya.
As-Sheikh al-Islam Zakaria Ansari pernah membentangkan pengertian tajwid itu dengan sesuatu urutan kata-kata :
هو عدم الاخلال بالمعنى والاعراب
Maksudnya : bacaan yang nyata maknanya dan terang pengucapannya.
Apa yang difahamkan daripada kata-kata di atas, tajwid adalah berhubung erat dengan sebutan huruf (yang diucap pada makhraj-makhrajnya yang betul), kadar panjang pendek bacaan (mad), dengung, qalqalah, isymam, dan sebagainya iaitu sebagaimana yangterdapat dalam kitab-kitab tajwid. Sifat-sifat bacaan ini adalah menolong dalam penyampaian kepada makna ayat-ayat yang diucapkan atau dibaca (Abdullah Qari bin Haji Soleh, 1994).
Dalam takrifan yang lain pula, tajwid didefinisikan sebagai memberi setiap huruf itu hak dan mustahak daripada sifat-sifat, makhraj dan sebagainya seperti menyempurnakan dengung, memperjelaskan hamzah, memanjangkan mad, meringankan bacaan huruf yang ringan dan lain-lain.
Ibn al-Jazari memberi takrifan kepada ilmu tajwid dengan katanya:
وهو اعطاء الحروف حقها من صفة لها ومستحقها
“Tajwid ialah memberi kepada huruf haknya iaitu sifatnya dan mustahaknya (penyebutnya yang sama dengan sifatnya)
Ada yang mentakrifkan tajwid sebagai ilmu yang menerangkan hukum-hukum serta kaedah-kaedah yang mesti diamalkan semasa membaca al-Quran dengan menepati
apa yang diterima daripada Rasulullah s.a.w.
SUMBER ILMU TAJWID
Ilmu Tajwid adalah bersumberkan daripada para ulama al-Quran. Para ulama tersebut telah mempelajarinya daripada imam-imam qiraat seperti Imam Hafs, Imam Asim, Imam Asy-Syatibi, Imam Al-Jazari dan ramai lagi. Imam-imam tersebut telah mempelajarinya daripada para tabi’in seperti Abu Abdul Rahman as-Salma, Abdullah bin Habib dan lain-lain.. Para tabi’n pula mempelajarinya daripada para sahabat Rasulullahs.a.w. seperti Abdullah ibn As’ud, Muaz bin Jabbal, Ubai bin Kaab, Zaid bin Thabit dan ramai lagi. Manakala para sahabat pula mengambil bacaan terus daripada Rasulullah s.a.w. sendiri secara Talaqqi Musyafahah.
Demikianlah kaedah al-Quran itu dipelajari dan diperolehi iaitu menurut kaedah Talaqqi dan Muasyafah daripada guru-guru yang diyakini dan mempunyai sanad yang mutawatir sehingga Rasulullah s.a.w. Menurut pendapat ulama, al-Quran yang dipelajari tanpa menggunakan kaedah tersebut adalah dianggap tidak betul kerana ia terdedah kepada kesalahan dan kesilapan, lebih-lebih lagi terdapat banyak kalimah al-Quran yang mesti dipelajari dengan cara melihat dan mendengar daripada mulut seorang guru. Contohnya seperti bacaan Raum, Isymam, Tashil, Ikhfa’, Idgham dan sebagainya. Sehingga ada kata-kata yang lahir seperti:
من يأخذ العلم عن شيخ مشافهة
يكن عن الزيغ والتصحيف في حرم
ومن يكن اخذا العلم من صحف
فعلمه عند أهل العلم كالعدم
Maksudnya:
Siapa bertajwid dan berguru,
Tidaklah menyimpang dan membuta buku,
Siapa bertajwid tanpa guru
Dipandang tajwidnya untuk si bisu.
SEJARAH ILMU TAJWID
Ilmu tajwid bermula sejak al-Quran diturunkan lagi, iaitu sejak dibacakan oleh Malaikat Jibril kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w. diperintahkan untuk membaca al-Quran dengan bertajwid dan tartil seperti yang disebut dalam Surah al-Muzammil ayat 4 yang bermaksud:
“Bacalah al-Quran itu dengan tartil (bertajwid)”.
Selepas turunnya ayat di atas, baginda Rasulullah s.a.w. mengajarkan ayat tersebut kepada para sahabat dengan bacaan yang serupa secara bertajwid juga.
Saidina Ali bin Abi Talib r.a. apabila ditanya tentang apakah maksud bacaan al-Quran secara Tartil itu, maka beliau menjawab:
هو تجويد الحروف ومعرفة الوقوف
Maksudnya: Mengelokkan sebutan setiap huruf dan berhenti pada tempat yang betul.
Ini menunjukkan pembacaan al-Quran bukanlah suatu ilmu hasil ijtihad para ulama yang diolah berdasarkan dalil-dalil dari al-Quran dan as-Sunnah, tetapi pembacaan al-Quran adalah suatu yang Taiqifi. Ia diambil terus melalui riayat dan dari sumber yang asal iaitu sebutan dan bacaan Rasulullah s.a.w. sendiri.
Para sahabat r.a. pula adalah orang yang amanah dalam mewariskan bacaan ini kepada generasi umat Islam selepasnya. Mereka tidak akan menambah atau mengurangkan apa yang telah mereka pelajari itu kerana mereka merasa takut kepada Allah S.W.T. Begitu juga dengan Tabi’ien.
Walau bagaimanapun, penulisan ilmu Tajwid yang paling awal bermula ketika bermulanya penulisan al-Quran pada zaman Khalifah Uthman bin Affan r.a. Bermulanya kesedaran perlunya titik-titik serta baris dalam Mushaf Uthmaniah. Gerakan ini diketuai oleh Abu Aswad Ad-Duali dan Al-Khalil bin Ahmad Al-Farahidi. Merekaditugaskan oleh Sayidina Uthman untuk meletakkan baris dan titik bagi mengelakkan umat Islam melakukan kesalahan semasa membaca ayat al-Quran. Ini kerana enam mushaf yang ditulis pada zaman pemerintahan Sayidina Uthman adalah tidak berbaris dan bertitik, kerana umat Islam pada masa itu menghafaz ayat-ayat al- Quran di dada masing-masing dan membacanya seperti yang diambil terus daripada nabi s.a.w.
Setelah berkembangnya agama Islam ke seluruh Tanah Arab, serta meluasnya pemerintahan Islam sampai ke Rom dan Parsi, bahasa Arab mula bercampur aduk dengan bahasa lain menyebabkan berlakunya kesalahan dalam bahasa Arab. Banyak kesalahan dalam pembacaan al-Quran telah berlaku. Maka Mushaf Uthmaniah telah dinaiktarafkan dengan menambah baris dan titik pada huruf-hurufnya sebagaimana yang dapat kita luhat sekarang ini. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kesalahan semasa membaca al-Quran.
Karangan ilmu Tajwid yang paling awal ialah tulisan Abu Mazahim al_Haqani (أبو مزاحم الحاقاني ), wafat tahun 325H dalam bentuk Qasidah (puisi) ilmu Tajwid pada akhir kurun ke 3 Hijrah. Selepas itu lahir pula para ulama seperti Abu ‘Amr Ad-Dani (wafat 444H), dengan kitabnya At-Taysir. Kemudian lahir pula Imam Asy-Syatibi (wafat 590H) dengan kitabnya “Hirzul Amani Wa Wajhut Tajwid Tahani” yang menjadi tunggak kepada karangan tokoh-tokoh lain yang sezaman dan yang selepas mereka. Kedua mereka tersebut menggandingkan ilmu Tajwid dan Qiraat dalam karangan dan perbahasan mereka.
Kemudian lahir pula seorang tokoh yang amat penting dalam ilmu Tajwid dan Qiraat iaitu Imam Al-Jazari (wafat 833H) . Karangan beliau yang masyhur ialah “An-Nasyr”, Toyyibatun Nasyr dan “Ad-Durratul Mudhiyyah” yang menyatakan ilmu Qiraat sepuluh sebagai pelengkap bagi apa yang telah dinyatakan oleh Asy-Syatibi dalam kitabnya “Hirzul Amani” sebagai qiraat tujuh. Imam Al-Jazari telah mewriskan karangan-karangannya yang begitu banyak berserta bacaannya sekali yang kemudiannya telah menjadi ikutan dan panduan bagi karangan-karangan ilmu Tajwid dan Qiraat serta bacaan al-Quran hingga ke hari ini.
Ilmu Tajwid adalah satu ilmu yang berkaitan bacaan atau cara menyebut lafaz-lafaz al-Quran. Ia boleh juga dikatakan sebagai tunggak kepada rangkaian ilmu-ilmu yang berkaitan dengan bacaan al-Quran iaitu ilmu Rasm, ilmu Dabt dan ilmu Fawasil. Ini kerana ilmu-ilmu tersebut ditulis dan ditandakan mengikut tajwid atau teknik bacaan al-Quran.
Dari segi bahasa tajwid bermaksud mengelokkan dan mencantikkan sesuatu. Dari segi istilah pula terdapat pelbagai pendapat para ulama mengenai pengertiannya. Antara pendapat-pendapat tersebut ialah (Abdul Rahman bin Abdul Ghani, 2006):
a) Mendatangkan setiap huruf akan haknya (sifat-sifat yang asli) dan mustahaknya (sifat-sifat yang mendatang).
b) Kaedah-kaedah yang telah dibuat oleh para ulama dan telah disusun oleh imam-imam qurra’, dari segi makhraj-makhraj huruf dan sifat-sifatnya, keterangan mengenai Mithlain dan Mutaqaribain serta Mutajanisain, hukum-hukum Nun mati dan tanwin, hukum-hukum mim mati, mad dan bahagian-bahagian serta hukum-hukumnya, bahagian-bahagian waqaf dan ibtida’, keterangan mengenai kalimah-kalimah yang bercantum dan bercerai, keterangan mengenai huruf Ta’ Marbutah dan Ta’ Maftuhah dan lain-lain lagi.
c) Sesuatu ilmu untuk mengetahui cara-cara membaca kalimah-kalimah al-Quran serta menyebut dengan sebaik-baiknya berpandukan cara bacaan dan sebutan Rasulullah s.a.w.
Menurut Surur Shihabuddin An-Nadawi (2004), tajwid bermaksud sesuatu ilmu untuk mengetahui cara melafazkan perkataan-perkataan al-Quran dengan betul. Manakala Abdul Qadir Leong (1993), mentakrifkan ilmu tajwid iaitu melafazkan setiap huruf dari makhrajnya yang betul serta memberi hak sifat-sifat yang asli dan sifat-sifat yang mendatang padanya.
As-Sheikh al-Islam Zakaria Ansari pernah membentangkan pengertian tajwid itu dengan sesuatu urutan kata-kata :
هو عدم الاخلال بالمعنى والاعراب
Maksudnya : bacaan yang nyata maknanya dan terang pengucapannya.
Apa yang difahamkan daripada kata-kata di atas, tajwid adalah berhubung erat dengan sebutan huruf (yang diucap pada makhraj-makhrajnya yang betul), kadar panjang pendek bacaan (mad), dengung, qalqalah, isymam, dan sebagainya iaitu sebagaimana yangterdapat dalam kitab-kitab tajwid. Sifat-sifat bacaan ini adalah menolong dalam penyampaian kepada makna ayat-ayat yang diucapkan atau dibaca (Abdullah Qari bin Haji Soleh, 1994).
Dalam takrifan yang lain pula, tajwid didefinisikan sebagai memberi setiap huruf itu hak dan mustahak daripada sifat-sifat, makhraj dan sebagainya seperti menyempurnakan dengung, memperjelaskan hamzah, memanjangkan mad, meringankan bacaan huruf yang ringan dan lain-lain.
Ibn al-Jazari memberi takrifan kepada ilmu tajwid dengan katanya:
وهو اعطاء الحروف حقها من صفة لها ومستحقها
“Tajwid ialah memberi kepada huruf haknya iaitu sifatnya dan mustahaknya (penyebutnya yang sama dengan sifatnya)
Ada yang mentakrifkan tajwid sebagai ilmu yang menerangkan hukum-hukum serta kaedah-kaedah yang mesti diamalkan semasa membaca al-Quran dengan menepati
apa yang diterima daripada Rasulullah s.a.w.
SUMBER ILMU TAJWID
Ilmu Tajwid adalah bersumberkan daripada para ulama al-Quran. Para ulama tersebut telah mempelajarinya daripada imam-imam qiraat seperti Imam Hafs, Imam Asim, Imam Asy-Syatibi, Imam Al-Jazari dan ramai lagi. Imam-imam tersebut telah mempelajarinya daripada para tabi’in seperti Abu Abdul Rahman as-Salma, Abdullah bin Habib dan lain-lain.. Para tabi’n pula mempelajarinya daripada para sahabat Rasulullahs.a.w. seperti Abdullah ibn As’ud, Muaz bin Jabbal, Ubai bin Kaab, Zaid bin Thabit dan ramai lagi. Manakala para sahabat pula mengambil bacaan terus daripada Rasulullah s.a.w. sendiri secara Talaqqi Musyafahah.
Demikianlah kaedah al-Quran itu dipelajari dan diperolehi iaitu menurut kaedah Talaqqi dan Muasyafah daripada guru-guru yang diyakini dan mempunyai sanad yang mutawatir sehingga Rasulullah s.a.w. Menurut pendapat ulama, al-Quran yang dipelajari tanpa menggunakan kaedah tersebut adalah dianggap tidak betul kerana ia terdedah kepada kesalahan dan kesilapan, lebih-lebih lagi terdapat banyak kalimah al-Quran yang mesti dipelajari dengan cara melihat dan mendengar daripada mulut seorang guru. Contohnya seperti bacaan Raum, Isymam, Tashil, Ikhfa’, Idgham dan sebagainya. Sehingga ada kata-kata yang lahir seperti:
من يأخذ العلم عن شيخ مشافهة
يكن عن الزيغ والتصحيف في حرم
ومن يكن اخذا العلم من صحف
فعلمه عند أهل العلم كالعدم
Maksudnya:
Siapa bertajwid dan berguru,
Tidaklah menyimpang dan membuta buku,
Siapa bertajwid tanpa guru
Dipandang tajwidnya untuk si bisu.
SEJARAH ILMU TAJWID
Ilmu tajwid bermula sejak al-Quran diturunkan lagi, iaitu sejak dibacakan oleh Malaikat Jibril kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w. diperintahkan untuk membaca al-Quran dengan bertajwid dan tartil seperti yang disebut dalam Surah al-Muzammil ayat 4 yang bermaksud:
“Bacalah al-Quran itu dengan tartil (bertajwid)”.
Selepas turunnya ayat di atas, baginda Rasulullah s.a.w. mengajarkan ayat tersebut kepada para sahabat dengan bacaan yang serupa secara bertajwid juga.
Saidina Ali bin Abi Talib r.a. apabila ditanya tentang apakah maksud bacaan al-Quran secara Tartil itu, maka beliau menjawab:
هو تجويد الحروف ومعرفة الوقوف
Maksudnya: Mengelokkan sebutan setiap huruf dan berhenti pada tempat yang betul.
Ini menunjukkan pembacaan al-Quran bukanlah suatu ilmu hasil ijtihad para ulama yang diolah berdasarkan dalil-dalil dari al-Quran dan as-Sunnah, tetapi pembacaan al-Quran adalah suatu yang Taiqifi. Ia diambil terus melalui riayat dan dari sumber yang asal iaitu sebutan dan bacaan Rasulullah s.a.w. sendiri.
Para sahabat r.a. pula adalah orang yang amanah dalam mewariskan bacaan ini kepada generasi umat Islam selepasnya. Mereka tidak akan menambah atau mengurangkan apa yang telah mereka pelajari itu kerana mereka merasa takut kepada Allah S.W.T. Begitu juga dengan Tabi’ien.
Walau bagaimanapun, penulisan ilmu Tajwid yang paling awal bermula ketika bermulanya penulisan al-Quran pada zaman Khalifah Uthman bin Affan r.a. Bermulanya kesedaran perlunya titik-titik serta baris dalam Mushaf Uthmaniah. Gerakan ini diketuai oleh Abu Aswad Ad-Duali dan Al-Khalil bin Ahmad Al-Farahidi. Merekaditugaskan oleh Sayidina Uthman untuk meletakkan baris dan titik bagi mengelakkan umat Islam melakukan kesalahan semasa membaca ayat al-Quran. Ini kerana enam mushaf yang ditulis pada zaman pemerintahan Sayidina Uthman adalah tidak berbaris dan bertitik, kerana umat Islam pada masa itu menghafaz ayat-ayat al- Quran di dada masing-masing dan membacanya seperti yang diambil terus daripada nabi s.a.w.
Setelah berkembangnya agama Islam ke seluruh Tanah Arab, serta meluasnya pemerintahan Islam sampai ke Rom dan Parsi, bahasa Arab mula bercampur aduk dengan bahasa lain menyebabkan berlakunya kesalahan dalam bahasa Arab. Banyak kesalahan dalam pembacaan al-Quran telah berlaku. Maka Mushaf Uthmaniah telah dinaiktarafkan dengan menambah baris dan titik pada huruf-hurufnya sebagaimana yang dapat kita luhat sekarang ini. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kesalahan semasa membaca al-Quran.
Karangan ilmu Tajwid yang paling awal ialah tulisan Abu Mazahim al_Haqani (أبو مزاحم الحاقاني ), wafat tahun 325H dalam bentuk Qasidah (puisi) ilmu Tajwid pada akhir kurun ke 3 Hijrah. Selepas itu lahir pula para ulama seperti Abu ‘Amr Ad-Dani (wafat 444H), dengan kitabnya At-Taysir. Kemudian lahir pula Imam Asy-Syatibi (wafat 590H) dengan kitabnya “Hirzul Amani Wa Wajhut Tajwid Tahani” yang menjadi tunggak kepada karangan tokoh-tokoh lain yang sezaman dan yang selepas mereka. Kedua mereka tersebut menggandingkan ilmu Tajwid dan Qiraat dalam karangan dan perbahasan mereka.
Kemudian lahir pula seorang tokoh yang amat penting dalam ilmu Tajwid dan Qiraat iaitu Imam Al-Jazari (wafat 833H) . Karangan beliau yang masyhur ialah “An-Nasyr”, Toyyibatun Nasyr dan “Ad-Durratul Mudhiyyah” yang menyatakan ilmu Qiraat sepuluh sebagai pelengkap bagi apa yang telah dinyatakan oleh Asy-Syatibi dalam kitabnya “Hirzul Amani” sebagai qiraat tujuh. Imam Al-Jazari telah mewriskan karangan-karangannya yang begitu banyak berserta bacaannya sekali yang kemudiannya telah menjadi ikutan dan panduan bagi karangan-karangan ilmu Tajwid dan Qiraat serta bacaan al-Quran hingga ke hari ini.
Ahad, 17 Oktober 2010
DI PERSIMPANGAN JALAN
Hidup harus diteruskan. Itulah ungkapan yang sering kali aku dengar. Namun jalan mana yang harus ku tuju...? Jalan yang berliku? Atau jalan yang penuh onak dan duri? Mungkinkah akan ku temui jalan yang lurus dan penuh dengan cahaya lampu? Dalam masa mencari jawapan itu, aku menelusuri jalan-jalan di bandar berdekatan. Dengan jiwa yang kosong dan hati yang hambar. Aku teringat satu kata-kata, sebuah pesanan yang baru saja aku dengar di corong telinga. "Usah dikenang perkara lalu, jangan diingat cerita dulu..." Bergenang mutiara jernih dan mengalir di pipi. Sepantas kilat aku menepisnya. Bimbang disedari orang sekeliling.
Kenapa dengan aku hari ini? Mengapa jiwa aku begitu lemah? Kenapa aku terlalu mengikut perasaan? Jawapan yang ku cari belum ku temui. Aku teruskan langkah ku. Lesu...
Kenapa dengan aku hari ini? Mengapa jiwa aku begitu lemah? Kenapa aku terlalu mengikut perasaan? Jawapan yang ku cari belum ku temui. Aku teruskan langkah ku. Lesu...
MEKAR GAGASAN - SUMPAH GURU 1MALAYSIA
Aduhai, bangsa Malaysiaku
Benarlah kata sang pujangga
Ilmu ibarat pelita, guru bagaikan lilin
Rela membakar diri, menebar ilmu
Jasa dan bakti dicurah tanpa jemu
Cahaya melimpah di segenap penjuru.
Aduhai, bangsaku, bangsa Malaysia
Benarlah, kata Sasterawan Negara
Guru...Dialah bapa dialah sahabat
Alur kesetiaan mengalir nasihat
Guru adalah pemimpin, ditauliahkan segala umat
Seribu katanya menjadi hikmat.
Seorang raja yang memerintah negara
Seorang Perdana Menteri yang memimpin negara
Seorang Ulama yang menjaga hal ehwal agama
Seorang Peguam yang mengadili bicara
Seorang Jurutera yang merencana pembangunan nusa
Hatta, seorang tukang sapu yang kecil pendapatannya, juga
Sejarahnya adalah dimulakan dari seorang guru biasa.
Kami, Guru Malaysia
Teruja pada sebuah ingatan para warga
Menyulam bangga bila generasi masih menghargai
Berjasa dan berbakti
Mendidik dan memimpin pada pertiwi
Secebis keringat namun bekasnya bersemi
Citra dan cinta murni profesion kami
Ikrar dan janji sampai ke mati.
Aduhai bangsaku, bangsa Malaysia
Pelan induk Pembangunan Pendidikan langkah bermula
Kini melonjak kebersahsilan Kualiti Pendidikan Negara
Transformasi Pendidikan, satu rangka membina bangsa berjaya
Modal insan berperibadi mulia harapan utama
Niat murni,merangka bangsa, dilaksana
Pendidikan Negara Bertaraf Dunia cita-cita bersama.
Aduhai Guruku, Guru Malaysia
Marilah...! Kita bangkit dari lena yang panjang
Memimpin dan memcipta, bangsa merdeka
Demi Malaysia tanah air tercinta
Bumi merdeka - negara nan berdaulat
Keamanan, kemakmuran, kita harumkan.
Bersatu aku di bawa payung Malaysia
Berdiri aku di bawah pohon Malaysia
Berfikir semua sebagai anak Malaysia
Perpaduan Kebangsaan kita semaikan
Menuai hasil berisi, penuh restu di telapak tangan.
Wawasan pemimpin, 1Malaysia, harapan mulia
'Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan'
Menyentuh kalbu, bertaut kasih pada rindu
Bangsa Malaysia bangkit menjadi bangsa peneraju.
Mari..! Mari, Kita sebarkan
Agenda Pendidikan negara berteras Guru 1Malaysia
Guru 1Malaysia - Penjana Modal Insan Cemerlang
Guru 1Malaysia - Pembina Negara Bangsa Gemilang
Guru 1Malaysia - Pemangkin Pendidikan Terbilang.
Guru 1Malaysia
Tidak rela rumah Malaysia nan harmoni ini
Hancur lebur, dek rapuhnya patriotisme bangsa
Mekarnya gagasan 1Malausia
Perpaduan bangsa, kami ajarkan
Pada anak didik, generasi penerus warisan.
Aduhai, Guru 1Malaysia
Marilah, kita kotakan apa yang dikata
Membulat harapan menuju puncak jaya
Menyambung tangan, merealisasikan integrasi bangsa
Kualiti pendidikan kita menjulang, menyinar di segenap benua.
Sejahteralah negaraku Malaysia, negara berdaulat
Sejahteralah bangsaku Malaysia, bangsa merdeka
1Malaysia - 1Semangat - 1Harapan
Malaysia negaraku berjaya di pentas dunia.
Ini sumpah, Gurur Malaysia!
Sedarap, serentan, seirama melangkah
Mekarnya gagasan, negaraku Malaysia nan tercinta
Mengota janji, menggapai cita-cita.
Terima kasih..
YAB Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak
Pemimpun tersohor negara - Perdana Menteri dikasihi
Tajam akal menebus kebajikan rakyatnya
Sejarah melakar, memacu anjung pendidikan
Mengukir semangat, rasa cintanya pada warga guru
Pendidikan anak bangsa ditulis, pada baris pertama
Profesion keguruan menjadi sanjungan mulia
Memeta wawasan bangsa 1Malaysia.
Terima kasih...
YAB Tan Sri Dato' Haji Muhyiddin bin Haji Mohd. Yassin
Pemimpin nombor dua negara - Menteri Pelajaran disayang
Panglima yang bijak pada tugasnya - Panglima yang setia pada ketuanya
Berpencak, bersilat ligat turun ke padang
Sehalus kekangan, sulaman santunan menjadi tikar
Transformasi pendidikan dipastikan melonjak ke hadapan
Pemodenan pendidikan melestarikan wawasan.
Perjuanganmu, wira negara
Bersama semangat, kibaran Sang Saka Bangsa
Bersama semangat kilauan Keris Panca Warisan
Bersama gerak tindak, dan langkah yang sekata
Tidak pun pernah kalah pada gertak pemusnah nusa
Pengorbanan sejati demi tanah air tercinta.
Terima kasih... wira bangsa cemerlang pada akal dan budi
Ketulusan, keikhlasan terpancar bagaikan mentari
Keyakinan, keberanian tersebar di genggaman tangan sakti
Pendidikan 1Malaysia, menjadi transformasi.
Wahai, Guru Malaysia
Panggilan keramat 'Cikgu'
Menggamit rindu, pada kita yang pernah berguru
Budimu yang diapungkan di dulang rindu
Dikenang dan diingati selalu
Segunung Budimu, Selaut Kasihku.
'Cikgu'! Jasa dan budimu bagai gemilang kilauan permata biru
Walaupun terbenam disebalik pepasir membeku
Namun namamu tetap berseri, di sudut sanubariku.
TERIMA KASIH, CIKGU!
Nukilan:
Hj. Megat Md. Saleh Md Arshad
11 September 2010/ 02 Syawal 1431H
Dideklimasikan di Stadium Putra Bukit Jalil
Sempena Perhimpunan Kebangsaan Guru 1Malaysia.
Khamis, 30 September 2010
IMAM AL-GHAZALI
Imam al-Ghazali merupakan tokoh pemikir Islam yang terkenal di kalangan umat Islam dan juga bukan Islam. Kehebatan beliau telah memberi kesan yang mendalam di jiwa umat Islam dari segi pemikiran, budi pekerti dan pendidikan. Ilmunya sangat meluas dalam pelbagai bidang terutama bidang falsafah, akidah, fikah, ilmu kalam, tasawuf, pendidikan, politik dan lain-lain. Tidak ketinggalan juga Imam al-Ghazali merupakan seorang penulis Islam terkemuka kerana beliau banyak menghasilkan pelbagai bidang penulisan ilmiah.
Riwayat Hidup
Nama penuh Imam al-Ghazali ialah Abu Hamid Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad al-Ghazali al-Tusi al-Shafie. Nama asalnya ialah Muhammad sahaja. Beliau dikenali sebagai Abu Hamid kerana mempunyai anak lelaki yang bernama Hamid yang meninggal dunia semasa masih kecil. Beliau digelar al-Ghazali yang dinisbahkan kepada nama daerah kelahiran beliau iaitu Ghazal. Ada juga pendapat yang mengatakan beliau digelar al-Ghazali sempena gelaran bapanya yang bekerja sebagai pemintal bulu kambing.
Beliau dilahirkan pada tahun pada tahun 450 Hijrah bersamaan 1058 Masihi, di Kampung Ghazal yang terletak di pinggir kota kecil bernama Tus di wilayah Khurasan. Beliau berasal daripada keluarga miskin. Bapanya mempunyai cita-cita yang tinggi untuk melihat anaknya menjadi orang alim dan soleh. Keistimewaan al-Ghazali ialah dalam usia 34 tahun beliau telah dilantik sebagai reaktor Universiti Baghdad.
Selepas itu, Imam al-Ghazali mengembara mencari kebenaran dan kedamaian selama 12 tahun sehingga berjaya mendapat kepuasan dalam ilmu sufi. Beliau meninggal dunia pada pagi hari Isnin, 14 Jamadil Akhir tahun 505 Hijrah di Tus dan jenazahnya dikebumikan di tanah kelahirannya.
Imam-al-Ghazali telah mendapat gelaran sebagai ‘Hujjatul Islam’ dari umat Islam seluruh dunia selepas kewafatan beliau. Ini adalah hasil kajayaannya dalam pembelaan terhadap Islam daripada serangan anasir-anasir dalam dan luar negara kerana membahayakan umat Islam seluruhnya (Abdul Salam Yussof : 2003).
Pendidikan
Pada peringkat awalnya beliau mendapat pendidikan secara percuma kerana keluarganya miskin.. Beliau mempelajari sebahagian ilmu Fiqh dari Imam Ahmad al-Razikani di Tus, kemudian berpindah ke Jurjan untuk menuntut ilmu dengan Imam Abu Nasr al-Ismaili.
Setelah itu, al-Ghazali berpindah ke Naisabur dan mengambil peluang menuntut ilmu dengan tekun dari Imam al-Haramain Abu Ma’ali al-Juwaini (419-478H) sehingga mahir tentang mazhab al-Syafie, ilmu Khilaf, perubatan, usuluddin, usul fiqh dan mantiq. Al-Ghazali juga berjaya menguasai dua ilmu lain seperti ilmu hikmah dan falsafah (Salih Ahmad al-Syami : 2001)
Beliau juga telah megembara ke beberapa tempat seperti Mekah,Madinah, Mesir dan Jurussalem untuk mendalami ilmu falsafah. Sewaktu dalam pengembaraan, beliau telah menulis kitab ‘Ihya Ulumu ad-Din’ yang telah memberi sumbangan yang besar kepada masyarakat dan pemikiran Islam dalam semua masalah (Ahmad Mohd Salleh : 2004).
Sumbangan Dalam Bidang Ilmu Pengetahuan
Imam al-Ghazali merupakan ahli fikir Islam yang telah meninggalkan jasa yang tidak ternilai melalui hasil-hasil karyanya. Beberapa hasil karya Imam al-Ghazali telah diterjemah ke dalam pelbagai bahasa Eropah untuk dijadikan rujukan kepada penuntut-prnuntut di pusat-pusat pengajian tinggi. Eropah telah memberi perhatian yang amat besar terhadap karya al-Ghazali dan menyimpan kekayaan kesusasteraannya yang bermutu tinggi itu.
Beberapa hasil karya Imam al-Ghazali yang paling terkenal ialah Ihya Ulum ad-Din yang merangkumi ilmu akidah, fikah, falsafah, akhlak dan tasawuf. Segala hasil tulisan beliau telah mempengaruhi ahli fikir Islam selepasnya seperti Jalaluddin ar-Rumi, Syeikh Asyraf, Ibnu Rusrd dan Syah Waliyyullah. Kebanyakan hasil karya Imam al-Ghazali berbentuk falsafah. Oleh itu, pengkaji-pengkaji Barat menganggap Imam al-Ghazali seorang ahli falsafah. Antara hasil karya beliau yang laian termasuklah Mizanul Amal, A-Munkaz Mina Dhalal, Tahaful al-Falsafah, Minhajul ‘Abidin, Hidayah as-Salikin, Jawahir al-Quran dan lain-lain lagi.
Antara lain sumbangan Imam al-Ghazali ialah:-
1. Sebagai Penasihat Agong Perdana Menteri Nizam al-Malik.
2. Menjadi tenaga pengajar kanan di Universiti Nizamiyah Baghdad dan Naisabur.
3. Mendokong fahaman al-Asya’irah ataulebih dikenali sebagai Mazhab Ahli Sunnahwal Jamaah.
Kaedah Pengajaran
Berhubung dengan masalah mencari ilmu pengetahuan,al-Ghazali menjelaskan semua ilmu yang dicari oleh manusia datangnya daripada Allah SWT. Tegasnya Allah SWT adalah guru yang utama, Jibril as adalah guru yang kedua dan guru yang ketiga adalah Nabi Muhammad saw. Semua manusia mendapat ilmu dari para nabi. Tidak seorang pun yang terkecuali daripada proses ini (Hamid Fahmy Zarkasyi : 1990).
Menurut al-Ghazali guru ialah seseorang yang menyampaikan sesuatu kepada orang lain atau kepada pelajarnya. Dalam definisi lain al-Ghazali menyatakan guru ialah seseorang yang menyampaikan sesuatu yang baik, positif, kreatif atau membina kepada seseorang yang berkemahuan tanpa mengira peringkat umur, dengan pelbagai cara dan kaedah tanpa mengharapkan ganjaran.
Dalam meyampaikan pengajarannya, banyak kaedah yang digunakan oleh Imam al-Ghazali. Antaranya :-
1. Kaedah Perbandingan
Kaedah ini digunakan dalam pengajaran, perbincangan untuk membuktikan kebenaran fikiran dan kepercayaan mereka kepada karya-karyanya. Dalam kitab Ihya Ulum Ad-Din, Imam al-Ghazali menerangkan perbezaan pendapat di kalangan cerdik pandai tentang kebaikan dan keburukan akhlak.
2. Kaedah Halaqah
Kaedah ini terus menerus digunakan oleh yayasan pendidikan dalam dunia Islam. Semenjak bermulanya dakwah Islamiah, para pelajar mengelilingi gurunya dalam separa bulatan untuk mendengar syarahannya. Imam al-Ghazali juga melaksanakan kaedah halaqah semasa menyampaikan ilmu kepada penuntut-penuntutnya di sekolahnya. Sekolah tersebut didirikan berhampiran dengan rumahnya untuk penuntut-penuntut ilmu dan juga sebagai persinggahan ahli sufi.
3. Kaedah Petunjuk / Bimbingan
Kaedah ini digunakan semasa menanamkan dasar-dasar agama kepada anak-anak. Imam al-Ghazali memulakan dengan meniru, iaitu menunjuk cara kepada anak-anak, diikuti dengan meyakini dan menguatkan dengan dalil-dalil, membaca ayat al-Quran dan menerangkan kandungan serta maknanya.
4. Kaedah Dialog dan Perbincangan
Kaedah ini melalui soal jawab untuk sampai kepada fakta yang tidak dapat diragukan, dikritik dan dibantah lagi. Imam al-Ghazali pernah menggunakan kaedah perbincangan dan dialog bagi mendalamkan lagi kefahaman seseorang terhadap ilmu pengetahuan. Kaedah ini dapat mengasah otak dan memperkuatkan pendapat di samping kepercayaan kepada diri sendiri dan berkemampuan berbicara tanpa teks.
Kesimpulannya, Imam al-Ghazali adalah seorang yang gigih dalam menuntut ilmu dan menyebarkan ilmu pengetahuan. Kita sepatutnya mencontohi beliau dalam kedua bidang tersebut. Beliau telah memberi sumbangan yang besar dalam tamaddun ilmu. Karya-karyanya menjadi rujukan sehingga ke hari ini. Seharusnya kita semua ingat bahawa kaedah-kaedah pengajaran yang diamalkan di seluruh dunia kini adalah berpunca daripada al-Quran dan sunnah.
Rabu, 29 September 2010
APA ADA PADA MIMPI?
Tiga tahun yang lalu, beberapa kali aku bermimpi. Tidaklah tiap-tiap malam tapi kerap kali aku bermimpi perkara yang sama. Anggapanku mimpi itu hanya mainan tidur. Setiap kali bila aku teringat mimpi tersebut aku sibukkan diri dengan kerja-kerja rutinku. Aku abaikan saja mimpi tu. Aku takut sebenarnya. Tak pernah aku ceritakan pada sesiapa pun.
Dalam mimpi tu aku dipinang seseorang yang sangat aku kenali. Dah lama aku kenal dia. Yang lebih mnghairankan aku, mak beriya-iya benar menyuruh aku terima pinangan tersebut. Berkali-kali mak pujuk aku. Aku tetap aku. Dengan tegas aku tolak pinangannya, bukan kerana aku tak suka 'DIA', bukan sebab aku dendam padanya, tapi jawapanku kerana aku sudah bersuami. Aku dah kahwin pun. Takkan mak tak tau anak perempuannya dah berkahwin? Dah lama dah mak. Dah berbelas tahun. Kenapa mak bersungguh-sungguh minta aku terima pinangan tersebut? Pelik tapi benar...kenapa ya???
Lama kelamaan aku lupa pada mimpi itu. Ia tidak lagi menghantui fikiranku. Aku berjaya melupakannya. Alhamdulillah aku bersyukur pada Allah Yang Maha Berkuasa kerana telah memakbulkan doaku untuk melupakan mimpi misteri itu. Aku tak ingat langsung pun pasal mimpi itu. Sehinggalah.....
Dalam mimpi tu aku dipinang seseorang yang sangat aku kenali. Dah lama aku kenal dia. Yang lebih mnghairankan aku, mak beriya-iya benar menyuruh aku terima pinangan tersebut. Berkali-kali mak pujuk aku. Aku tetap aku. Dengan tegas aku tolak pinangannya, bukan kerana aku tak suka 'DIA', bukan sebab aku dendam padanya, tapi jawapanku kerana aku sudah bersuami. Aku dah kahwin pun. Takkan mak tak tau anak perempuannya dah berkahwin? Dah lama dah mak. Dah berbelas tahun. Kenapa mak bersungguh-sungguh minta aku terima pinangan tersebut? Pelik tapi benar...kenapa ya???
Lama kelamaan aku lupa pada mimpi itu. Ia tidak lagi menghantui fikiranku. Aku berjaya melupakannya. Alhamdulillah aku bersyukur pada Allah Yang Maha Berkuasa kerana telah memakbulkan doaku untuk melupakan mimpi misteri itu. Aku tak ingat langsung pun pasal mimpi itu. Sehinggalah.....
Rabu, 1 September 2010
PENDIDIKAN DALAM IBADAT PUASA
Puasa adalah rukun Islam yang ketiga, selepas mengucap dua kalimah syahadah dan solat lima waktu sehari semalam. Dalil difardhukan puasa ke atas orang mukmin ialah melalui firman Allah S.W.T. dalam Surah al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud:
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"
Pengertian Puasa
Puasa dari segi bahasa ialah menegah, menahan daripada sesuatu. Manakala pengertian puasa menurut istilah syara’ pula ialah menahan diri pada siang hari daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa dengan niat mulai naik fajar hingga jatuh matahari (Wahbah Az-Zuhaili, Fiqh & Perundangan Islam Jilid 2:1994).
Pengertian seterusnya, ”Puasa ialah menahan diri daripada makan, minum dan bersetubuh mulai dari terbit fajar sehingga terbenam matahari kerana Allah Taala. Begitu juga hendaklah menahan diri daripada perkataaan yang diharamkan dan dimakruhkan menurut syarat-syarat yang telah ditentukan” (Ustaz Sulaiman Endut, Asas-asas Fardhu Ain : 1994).
Jelaslah kepada kita bahawa puasa ialah menahan diri daripada makan dan minum, serta melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa bermula daripada terbitnya fajar sidiq hinggalah terbenamnya matahari. Iaitu bermulanya daripada masuk waktu Subuh dan berakhir apabila masuknya waktu Mahgrib.
Pendidikan Daripada Ibadat Puasa
Puasa mempunyai terlalu banyak hikmah, pendidikan dan rahsia di sebalik kefardhuannya ke atas peribadi (rohani dan jasmani) umat Islam dan juga dari segi pendidikan kemasyarakatan.
1. Puasa dan Pendidikan Peribadi Muslim
Puasa merupakan latihan terbesar untuk mendidik budi pekerti setiap muslim dan mukmin melalui latihan untuk memiliki sifat-sifat terpuji. Dengan berpuasa dapat melatih setiap orang muslim memiliki sifat sabar dalam menghadapi perkara-perkara yang tidak boleh dicapai. Contohnya seperti di dalam keadaan berpuasa seseorang itu tidak dapat mencium bau yang sedap, sekadar melihat minuman yang lazat dan enak terhidang di hadapannya tetapi tidak dapat menikmatinya.
Puasa juga boleh menguatkan peribadi, dan membersihkan jiwa setiap insan. Puasa melatih rohani orang-orang muslim dan mukmin menahan nafsu, dan mencegah daripada moral yang tidak baik. Bagi seseorang yang benar-benar berpuasa, mereka menutup mulut mereka daripada mengumpat, mencaci dan mencela muslim yang lain, tidak bercakap kotor, tidak mengikut keinginan hawa nafsu. Inilah cara yang paling berkesan untuk membentuk peribadi yang mulia.
Demikian juga, ibadat puasa dikatakan sebagai jihad hawa nafsu. Ini kerana puasa boleh melemahkan tekanan nafsu yang keras, kerana orang yang kenyang akan bertambah keras syahwatnya. Melalui ibadat puasa dapat menurunkan tekanan nafsu dan menyelamatkan nafsu daripada segala yang bersangkutan dengan dunia. Oleh itu Rasulullah s.a.w. memberi bimbingan terhadap golongan muda yang kuat hawa nafsunya supaya berkahwin. Jika mereka tidak mempunyai perbelanjaan yang cukup hendaklah mereka berpuasa, kerana puasa boleh mengurangkan nafsu syahwat. Ini bersandarkan hadith Nabi s.a.w. :
يا معشر الشباب : من استطاع منكم الباءة, فليتزوج, فانه أعض للبصر وأحصن للفرج, ومن لم يستطع فعليه بالصوم فانه له وجاء.
Maksudnya:
Barang siapa di antara kamu yang mampu mencari mas kahwin, maka dia hendaklah berkahwin, kerana perlahwinan itu dapat menutup mata dengan berkesan, dan dapat memelihara faraj dengan berkesan. Dan sebaliknya barang siapa yang tidak mampu, dia hendaklah berpuasa, sesungguhnya puasa itu baginya adalah ubat.
Ibadah puasa juga dapat melatih setiap muslim supaya berdisiplin dan berperaturan, kerana puasa memaksa mereka supaya makan dan minum dalam masa yang ditetapkan. Sebab itulah dari segi kesihatan puasa itu sangat berfaedah. Perut manusia boleh diibaratkan sebagai enjin motokar. Jika enjin itu sentiasa berjalan tentulah cepat rosak, begitu jugalah dengan perut dan alat-alat pencernaan di dalam badan manusia yang perlukan kerehatan. Dalam setahun enjin bekerja, sbulan ia diberi kerehatan untuk membersih dan membetulkan perjalanan alat-alat pencernaan. Jika tidak diberi kerehatan tersebut pemilik enjin itu akan cepat didekati pelbagai penyakit seperti penyakit jantung, buah pinggang, kencing manis dan darah tinggi yang memang berkait rapat dengan cara pemakanan seharian. Dalilnya sabda Nabi s.a.w.”
صوموا تصحوا
Maksudnya:
Hendaklah kamu berpuasa, kamu akan menjadi sihat.
Selain daripada memberi kerehatan kepada sistem penghadaman, dengan berpuasa juga memberi kesan yang mujarab untuk mengurangkan berat badan atau kegemukan. Ini kerana apabila banyak makan tentunya berat badan makin bertambah. Semakin bertambah berat badan, semakin banyak nisbah lemak yang terhimpun. Berat badan yang tidak ideal atau kegemukan yang melebihi bentuk tubuh akan membawa penyakit seperti yang disebutkan di atas.
2. Puasa Dan Pendidikan Masyarakat
Ada pun hikmah dan pendidikan ibadat puasa dari segi kemasyarakatan pula ialah melahirkan belas kasihan terhadap golongan miskin. Ini kerana apabila seseorang itu berpuasa dapat merasai kelaparan untuk beberapa ketika, dengan itu mereka akan mengingati kelaparan orang-orang miskin.
Ibadat puasa juga dapat menyebarkan perasaan kasih sayang dan persaudaraan dalam jiwa manusia. Juga melahirkan semangat bekerjasama di antara sesama Islam. Pertalian silaturrahimdan kerjasama dalam menghapuskan ancaman kelaparan. Keadaan ini akan meneguhkan ikatan sosial antara sesama mereka, serta menganjurkan semangat kerjasama dalam mengubati penyakit yang timbul dalam masyarakat.
Khamis, 26 Ogos 2010
RAMADHAN AL-MUBARAK
PENGERTIAN RAMADHAN
Ramadhan bermaksud cuaca panas iaitu teriknya panas matahari.Orang Arab dahulu menamakan nama-nama bulan mengikut keadaan dan masa yang berlaku pasa masa tersebut. Oleh kerana cuaca pada ketika itu terlalu panas, maka mereka menamakannya RAMADHAN.
KEISTIMEWAAN BULAN RAMADHAN
شهر رمضان الذى انزل فيه القرءان هدى للناس وبينت من الهدى والفرقان
"Bulan Ramadhan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan al-Quran, untuk petunjuk bagi manusia, dan beberapa keterangan terhadap petunjuk dan sebagai pemisah (antara yang benar dengan yang batil)"
(Al-Baqarah:185)
Bulan Ramadhan adalah satu-satunya bulan yang Allah sebut namanya di dalam al-Quran. Antara dua belas bulan Islam Allah telah memilih bulan Ramadhan sebagai satu tanda keistimwaannya. Bulan Ramadhan adalah bulan yang memiliki kesucian yang dimiliki oleh bulan-bulan yang lain.
Allah SWT memilih bulan Ramadhan sebagai masa untuk melimpahkan rahmat-Nya kepada para hamnya-Nya yang beriman. Di natara nikmat yang paling agung ialah Al-Quran. Kitab yang tidak ada tolak bandingnya, yang kekal dan terpelihara sepanjang zaman.
Bulan Ramadhan adalah bulan yang dipilih oleh Allah SWT untuk menurunkan kitab AlQuran Al-Karim, iaitu turunya permulaan ayat yang menandakan kerasaulan Nabi Muhammad SAW. Al-Quran adalah mukjizat teragung Rasulullah SAW yang menjadi petunjuk kepada seluruh umat manusia.
Bulan Ramadhan juga telah dipilih oleh Allah SWT sebagai bulan untuk melaksanakan ibadat puasa bagi kaum muslimin sebagai tanda kesyukuran atas nikmat dan kurniaan-Nya yang sangat besar. Iaitu nikmat turunnya al-Quran yang membawa hidayah dan petunjuk kepada seluruh umat manusia.
يا ايها الذىن ءامنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون
"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kepada kamu berpuaa sebagaimaan yang diwajibkan ke atas orang-orang kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa".
(Al-Baqarah:183)
Bulan Ramadhan adalah satu-satunya bulan yang dipilih oleh Allah SWT, di dalamnya terdapat satu malam, yang mana nilai ibadah pada malam tersebut sama dengan beribadah 1000 bulan. Malam tersebut dikenali sebagai malam Al-Qadar. Firman Allah SWT:
ليلة القدر خير من الف شهر
"Malam AL-Qadar (kemuliaan) itu lebih baik dari seribu bulan".
Bulan Ramadhan adalah satu-satunya bulan, yang mana sepanjang bulan Allah SWT menutup pintu neraka dan membuka pintu syurga. Allah juga mengikat dan membelenggu segala jin dan syaitan supaya kaum muslimin dapat beribadat sebaik mungkin.Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah memfardhukan atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan..". (Riwayat Abu Hurairah)
Bulan Ramadhan juga telah dipilih untuk kita melakukan ibadat. Di antaranya ialah Tadarrus al-Quran, membanyakkan sedekah kepada fakir miskin, solat Tarawih, berzikir dan sebagainya.
Rabu, 25 Ogos 2010
17 Ramadhan
Tarikh keramat itu datang lagi. Tanggal 17 Ramadhan 1414 (Jumaat), ayah ku telah kembali ke Rahmatullah. Beliau meninggal di Masjid Pak Pura Beris Kubur Besar. Pemergian ayah amat terkesan buat diriku kerana hanya tinggal beberapa bulan untuk aku menduduki STPM. Namun aku memang keras hati, pada hari pemergian ayah aku tidak menintiskan walau setitis air mata. Begitu juga pada peristiwa-peristiwa berikutnya. Aku tidak menangis di hadapan orang ramai, kecuali bila aku tinggal sendirian. Tuhan saja yang tahu perasaan aku waktu itu.
Hari ini kenangan itu begitu menghantui aku. Entah kenapa. Apa yang aku tahu, aku teringat satu peristiwa yang berlaku pada malam hari tersebut. Ada seseorang datang dan masuk ke bilik yang mana jenazah ayah ditempatkan. Waktu itu aku sedang membaca Surah Yasin untuk ayah. Kenangan itu jelas terbayang satu persatu di benak fikiranku. Petang tadi, ketika aku sedang memasak untuk berbuka puasa, aku dihantui kenangan itu. Mataku bergenang dengan mutiara jernih. Kenapa? Aku sendiri tak tahu apa sebabnya....
Hari ini kenangan itu begitu menghantui aku. Entah kenapa. Apa yang aku tahu, aku teringat satu peristiwa yang berlaku pada malam hari tersebut. Ada seseorang datang dan masuk ke bilik yang mana jenazah ayah ditempatkan. Waktu itu aku sedang membaca Surah Yasin untuk ayah. Kenangan itu jelas terbayang satu persatu di benak fikiranku. Petang tadi, ketika aku sedang memasak untuk berbuka puasa, aku dihantui kenangan itu. Mataku bergenang dengan mutiara jernih. Kenapa? Aku sendiri tak tahu apa sebabnya....
Selasa, 24 Ogos 2010
Semangatku sudah pulih
Selepas menghadiri LADAP "Kursus Pembinaan Blog Dalam P&P", saya sekali lagi memberanikan diri untuk "merosakkan" blog saya yang telah sedia ada. Suatu ketika dulu saya rajin edit blog tapi selepas satu percubaan, blog saya jadi entah macam mana, apa yang saya buat habis hilang. Hari ni saya kembali bersemangat. Percubaan saya kali ini telah membuahkan hasil. Blog saya semakin elok dan nampak sedikit menarik.
Dalam kursus tu cuma ajar buat blog je, tapi kami yang sudah sedia ada blog ni buat la benda lain. Menggodek blog la, apa lagi....
Dalam kursus tu cuma ajar buat blog je, tapi kami yang sudah sedia ada blog ni buat la benda lain. Menggodek blog la, apa lagi....
Isnin, 23 Ogos 2010
MAJLIS RAUDHAH AT-TILAWAH
PENGENALAN MAJLIS RAUDHAH AL-TILAWAH
Majlis Raudhah Al-Tilawah merupakan sebuah pusat pengajian al-Quran yang tersohor di Kelantan. Pusat pengajian ini beralamat Tepi Pondok Tuan Guru Haji Abdul Ghani, W1612-A, Jalan Meranti, Pasir Mas, Kelantan. Pasir Mas adalah sebuah daerah yang terletak di tengah-tengah negeri Kelantan. Berdasakan kedudukan geografi itu, tepatlah dengan nama yang diberikan, sesuai dengan kedudukannya di tengah-tengah negeri Cik Siti Wan Kembang.
Pengasas pusat pengajian ini adalah seorang guru al-Quran yang terkenal dalam bidang Tarannum iaitu Tuan Haji Nik Jaafar bin Nik Ismail. Menurut pengasasnya, pusat pengajian itu dinamakan dengan nama Raudhah kerana perkataan itu memberi maksud taman, dan al-Tilawah pula bermaksud bacaan al- Quran. Daripada gabungan dua perkataan itu wujudlah “Taman-taman bacaan al-Quran”. Belajar dalam suasana taman amat menyeronokkan lebih-lebih lagi dihiasi dan diiringi dengan alunan ayat-ayat al-Quran.
Tuan Haji Nik Jaafar merupakan seorang tokoh Tarannum yang disegani di Malaysia. Beliau terkenal dan disegani kerana ilmunya yang hebat dan mendalam dalam bidang Tarannum. Beliau mempelajari ilmu Tarannum dalam tempoh masa yang begitu lama. Sepuluh tahun masa yang diambil untuk mendalami ilmu Asas Tarannum bersama datuknya Tuan Haji Muhammad Yusof Kedondong. Lima tahun berikutnya pula beliau bertungkus-lumus mempelajari bidang Tahsin As-Saut dengan Tuan Haji Che Musa bin Mahmood yang merupakan qari Istana Kelantan. Manakala tempoh masa yang paling lama iaitu dua puluh satu tahun beliau berguru dengan Qari Antarabangsa Tuan Guru Haji Ahmad bin Maasum Pergau. Di sini beliau mendalami bidang Teknik (Metodologi) Tarannum. Ternyata ilmu yang diperolehi datangnya daripada guru yang terkenal dan muktabar dalam bidang Tarannum.
Beliau bukan sekadar Mudir di Raudhah Al-Tilawah, bahkan beliau pernah berkhidmat di Kementerian Pelajaran sebagai penulis kurikulum Tarannum. Selain dari itu beliau adalah hakim Musabaqah Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa.
LATAR BELAKANG PENUBUHAN
Majlis Raudhah Al-Tilawah telah lama ditubuhkan iaitu sejak awal tahun 1990-an. Pusat ini ditubuhkan berasaskan idea Tuan Haji Nik Jaafar, di mana beliau bercita-cita untuk mengembangkan ilmu al-Quran kepada masyarakat. Tuan Haji Nik Jaafar sebagai pengetua atau mudir di pusat pengajian ini.
Pusat pengajian ini telah dirasmikan penubuhannya oleh Ketua Pegawai Daerah Pasir Mas. Ia adalah hak milik persendirian Tuan Haji Nik Jaafar. Oleh sebab itu pusat ini sekadar mendapat sokongan daripada pihak Pegawai Daerah Pasir Mas. Ia juga tidak mendapat publisiti yang meluas. Walau bagaimanapun, berkat niat ikhlas pengasasnya yang meletakkan niat untuk memperkembangkan kepentingan ilmu al-Quran, pusat pengajian ini telah dikenali dan dihadiri oleh pelajar dari seluruh Malaysia. Buktinya telah ramai qari dan qariah dari luar negeri Kelantan telah muncul sebagai johan atau naib johan sama ada di peringkat kebangsaan atau antarabangsa.
Tujuan utama Tuan Haji Nik Jaafar menubuhkan pusat pengajian ini adalah untuk mengembangkan ilmu al-Quran kepada masyarakat, lebih-lebih lagi kepada mereka yang berminat untuk mendalami dan memperlengkapkan diri dengan ilmu al-Quran. Mengikut pendapat pengasas pusat pengajian ini, kebanyakan kelas-kelas al-Quran yang ada di Kelantan hanya menumpukan pengajian kepada tajwid sahaja. Oleh itu beliau membuka pusat pengajian ini untuk memberikan ilmu al-Quran yang lebih banyak lagi kepada masyarakat seperti ilmu Tarannum, ilmu Qiraat, ilmu Suara dan sebagainya begi memperlengkapkan dan memperelokkan bacaan al-Quran.
Sehingga kini, dua buah pusat pengajian al-Quran telah dibuka. Pada tahun 2004 sebuah lagi pusat pengajian al-Quran ditubuhkan iaitu Majlis Raudhah Al-Tilawah (2) yang beralamat diLot 22, Batu ¾, Kampung Kangkung,17000 Pasir Mas Kelantan.
Tuan Haji Nik Jaafar selaku mudir di pusat pengajian ini tidak menetapkan kadar bayaran yuran kepada para pelajar, tetapi terpulang kepada mereka untuk memberi sumbangan kepada Majlis Raudhah Al-Tilawah.
PELAJAR DAN TENAGA PENGAJAR
Majlis Raudhah Al-Tilawah mempunyai pelajar daripada setiap lapisan umur. Bermula dari umur belasan tahun sehingga dewasa. Pelajar ini dibahagikan mengikut kumpulan masing-masing iaitu kumpulan belia, kumpulan wanita dan kumpulan dewasa (lelaki). Bilangan pelajar juga tidak dihadkan. Ia terbuka kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk mendalami ilmu al-Quran. Para pelajarnya juga terdiri dari pelbagai golongan masyarakat. Ada di antaranya guru agama sendiri sama ada di peringkat rendah atau menengah
Dari segi tenaga pengajar pula, Tuan Haji Nik Jaafar sendiri selaku Mudir di pusat ini juga salah seorang tenaga pengajar. Selain itu tenaga pengajar tetap terdiri daripada johan qari dan qariah yang telah belajar di pusat ini. Antaranya Haji Muhammad bin Haji Yusof, Hajjah Safinah binti Mamat, Haji Abdul Rahim Ahmad, Haji Hussin bin Yunus, Haji Yahya bin Daud dan ramai lagi. Turut diundang ialah Hajjah Faridah Haji Mat Saman apabila khidmat beliau diperlukan.
MODUL PENGAJARAN
Modul yang digunakan di Majlis Raudhah al-Tilawah adalah modul persendirian yang dihasilkan oleh Tuan Haji Nik Jaafar sendiri. Walau bagaimanapun modul itu mendapat sokongan dan pengiktirafan dari badan-badan kerajaan. Penulisan modul ini diambil kira daripada beberapa sumber dan fakta yang muktabar, di samping ilmu-ilmu pengajian al-Quran yang telah sedia ada dalam diri beliau. Beliau mendalami ilmu al-Quran lebih dari 30 tahun.
Modul yang digunakan di pusat pengajian ini sebenarnya telah tersebar ke seluruh negara dan Asean menerusi pembentangan kertas kerja dan seminar yang dibentangkan oleh Tuan Haji Nik Jaafar. Termasuk juga kurikulum Tarannum di Kementerian Pendidikan Malaysia yang dibuat oleh beliau sendiri.
Modul itu juga digunapakai dalam penghakiman Musabaqah Tilawah al-Quran di peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa. Ia juga turut digunakan di peringkat Persijilan Tinggi dan Diploma, ini kerana pihak JAKIM menggunakan modul ini di Darul Quran dan ILIM. Cuma ia diubahsuai mengikut kehendak pihak tertentu.
KAEDAH PENGAJARAN
Cara pengajaran pula terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu pengajaran ilmu Tarannum, ilmu Tajwid, ilmu Qiraat dan Kefahaman al-Quran (Tadabbur). Kaedah pengajaran yang digunakan dalam setiap kelas pengajaran ialah kaedah Talaqqi dan Musyafahah sebagaimana yang digunakan oleh Rasulullah semasa menyampaikan ayat-ayat al-Quran kepada para sahabat.
Jadual pengajaran ditetapkan iaitu pada hari Jumaat, Sabtu, Isnin dan Rabu. Setiap sesi pengajaran dihadkan tidak lebih dari dua jam sahaja. Malam Jumaat adalah kelas khas untuk para qari dan qariah dari seluruh Malaysia.
KAEDAH PENILAIAN DAN SIJIL
Dalam setiap pengajaran dan pembelajaran pasti ada penilaian. Penilaian yang dibuat di pusat pengajian ini dinilai dari sudut pencapaian. Pemarkahan dibahagi kepada dua kategori iaitu 50 peratus dinilai dari segi kefahaman dan 50 peratus dinilai dari segi bacaan. Peratusan yang dicapai oleh para pelajar dicatat pada sijil.
Bagi para pelajar yang telah tamat pengajian, pihak Majlis Raudhah Al-Tilawah akan mengeluarkan sijil kepada mereka. Sijil ini adalah “Sijil Penilaian Ilmiah Persendirian” yang dikeluarkan oleh pusat pengajian itu sendiri. Walaupu ia tidak diperakui oleh mana-mana badan kerajaan, tetapi ia boleh digunapakai dan diterima di mana-mana sahaja.
Ahad, 22 Ogos 2010
KELEBIHAN BULAN RAMADHAN
Puasa bulan Ramadhan adalah salah satu rukun Iman. Setiap detik sepanjang bulan Ramadhan adalah sebaik-baik masa dan sebaik-baik hari di bumi Allah ini. Allah telah memberikan kelebihan yang banyak kepada bulan Ramadhan berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Antara kelebihan yang sering disebut-sebut ialah:
1. Bulan Pengampunan Dosa
Sabda Rasulullah saw:
من صام رمضان ايمنا واحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه
Maksudnya :
Barang siapa yang berpuasa dan mengharap akan keredaan Allah semata-mata, maka ia akan diampuni dosanya yang telah dilakukan.
(Riwayat Ibnu Majah)
2. Pahala Orang Yang Berpuasa Tiada Batas
Pahala bagi orang yang berpuasa akan dilimpahkan sebanyak-banyaknya tanpa ada had batasan. Sehingga tidak mungkin dapat dikira dan dihitung. Yang demikian itu cukup layak bagi orang yang berpuasa kerana ibadat puasa memperolrh kemuliaan tak terhingga dengan dinisbahkan kepada zat Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud :
‘Sesungguhnya orang-orang Yang Bersabarlah sahaja Yang akan disempurnakan pahala mereka Dengan tidak terkira".
(Az-Zumar : 10)
3. Pahala Umrah Menyamai Pahala Haji
Seseorang yang melakukan ibadat umrah pada bulan Ramadhan mereka akan mendapat pahala umrah menyamai pahala ibadat haji.
Dengan melakukan ibadat puasa, kita dapat menahan dan mengurangi dorongan syahwat. Sabda Rasulullah saw :
من استطاع منكم الباءة فاليتزوج ومن لم يستطع فعليه بالصوم فانه له وجاء
Maksudnya:
Barang siapa di antara kamu yang mampu serta berkeinginan untuk berkahwin, maka hendaklah dia segera berkahwin. Dan barang siapa yang tidak mampu untuk berkahwin, maka hendaklah ia berpuasa, kerana dengan berpuasa ia dapat menahan nafsu syahwatnya.
(Riwayat An Nasai)
5. Bau Mulut Orang Berpuasa Wangi Di sisi Allah
Bau mulut orang yang berpuasa itu lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi,sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah saw dalam sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, Al-Baihaqi dan Jabir yang bermaksud:
“Sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi”
6. Pintu Ar-Rayyan di Syurga Bagi Orang Yang Berpuasa
Allah menyediakan pintu khas (rayyan) di syurga bagi mereka yang melakukan ibadah puasa. Sebagaiman sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
“Bahawa sesungguhnya di syurga kelak ada sebuah pintu namanya ar-Rayyan, kelak pada hari kiamat orang yang berpuasa akan memasuki pintu itu di syurga, tidak seorang pun yang boleh mamasuki pintu itu melainkan hanya untuk orang-orang yang berpuasa semasa di dunia. Kelak diseru orang-orang yang berpuasa untuk memasuki pintu tersebut, apabila mereka telah memasuki pintu itu, maka pintu itu pun segera ditutup, tidak seorang pun dapat memasuki pinti itu, kecuali mereka yang berpuasa”.
7. Puasa Pemberi Syafaat di Akhirat
Hal ini ditegaskan oleh Rasulullah saw melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dengan sanad yang sahih dari Abd Allah ibn Amir, yang bernaksud:
“Puasa dan al-Quran memberi syafaat kepada para hamba dihari akhirat (ketika berhadapan dengan Allah). Puasa berkata: “Wahai Tuhanku, aku telah menghalanginya memakan makanan dan memenuhi tuntutan syahwatnya pada waktu siang hari, maka perkenankanlah aku memberi syafaat untuknya (orang yang berpuasa)...”
Menurut riwayat tersebut selanjutnya, permohonan puasa untuk memberi syafaat kepada orang Islam yang melakukannya itu diperkenankan oleh Allah SWT.
8. Pintu Syruga Dibuka dan Pintu Neraka Ditutup
Apabila datangnya bulan Ramadhan yang mulia, kesemua pintu-pintu rahmat Allah bukakan, sebaliknya pintu neraka Allah tutup serapat-rapatnya. Dan pada bulan Ramadhan ini juga Allah merantai tangan-tangan syaitan. Sesuai dengan sabda Rasulullah saw:
اذا دخل شهر رمضان فتحت أبواب الرحمة وغلقت أبواب جهنم وسلسلت الشياطين
Maksudnya:
Apabila bulan Ramadhan telah tiba, maka terbukalah kesemua pintu rahmat dan ditutupnya pintu-pintu neraka, serta tangan-tangan syaitan dirantai.
(Riwayat Ahmad)
9. Perjumpaan Dengan Allah SWT
Orang-orang yang berpuasa akan memperolehi dua kegembiraan sebagaimana yang dijanjikan kepadanya. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
“Seseorang yang berpuasa akan merasakan dua kegembiraan. Sekali pada saat berbuka dan sekali lagi ketika berjumpa dengan Tuhannya kelak.
10. Melatih Diri Dengan Sifat Mahmudah
Dengan berpuasa dapat melati diri supaya bersabar dalam berhadapan dengan keinginan diri dan godaan luar sepanjang Ramadhan. Selain dari itu puasa juga dapat melahirkan rasa prihatin dan belas kasihan kepada fakir miskin lantaran menahan rasa lapar dan dahaga sepanjang hari. Ekoran dari itu zakat fitrah disyariatkan pada bulan ini untuk menguatkan perasaan tersebut.
Langgan:
Catatan (Atom)
CATATAN POPULAR
-
Peringkat ketiga penghimpunan al-Quran berlaku pada zaman pemerintahan Sayyidina Uthman bin Affan r.a. dan beliau sendirilah yang menga...
-
PENGENALAN Ilmu Tajwid adalah satu ilmu yang berkaitan bacaan atau cara menyebut lafaz-lafaz al-Quran. Ia boleh juga dikatakan sebagai tu...
-
T erdapat beberapa keistimewaan yang dapat dicungkilkan dan diberi perhatian. Antara keistimewaan Rasm Uthmani ialah: Bersifat...
-
1. AMANAH Amanah adalah salah satu sifat wajib bagi rasul. Ia bermaksud menunjukkan kejujuran dan sikap tidak menyimpan...